Željava

Bivša zračna luka u dvjema državama sve privlačnija

04.06.2019.
u 12:30

Na zahtjev Gradske uprave Bihaća, Vlada FBiH odlučila je jedan dio bivše vojne zračne luke Željava uz granicu s RH ustupiti na korištenje Gradu u svrhu unaprjeđenja turističke ponude. Jedna je to pista koja se nalazi na teritoriju BiH i koja s vrlo malo ulaganja može postati privlačna turistima. Da zanimanje postoji, dokazuju brojni primjeri iz susjedne RH koja je ostatak bivše zračne luke otvorila posjetiteljima iz cijeloga svijeta, piše Večernji list BiH. 

Višejezične informacije

Cestom zaraslom u šiblje dolazimo do rampe i pločice koja kazuje da se nalazimo na državnoj granici. S desne strane kameni blokovi - granica s Hrvatskom, a tek nekoliko stotina metara jedan od tunela zračne luke Željava. Do njega ne možemo, pa smo se u pratnji Granične policije BiH uputili k pisti koja bi u dogledno vrijeme mogla biti dio turističke ponude Bihaća. – Grad Bihać treba, prije svega, na neki način postići tu dostupnost da nekom turističkom signalizacijom označi ono što se ovdje nalazi i pruži višejezične informacije o povijesti ove bivše vojne zračne luke. Mi smo svjesni da je prije nekoliko godina snimljen dokumentarac “Houston, imamo problem” svjetskog ranga koji govori o svemirskom programu koji je Josip Broz Tito ovdje razvijao i darovao Amerikancima. To su sve osnove i mitovi, legende, a na kraju i činjenice koje postoje, a koje možemo predstaviti turistima. Na nama je promišljati i ovo staviti u funkciju razvoja turizma - kaže Armin Amidžić, v. d. ravnatelja Turističke zajednice Grada Bihaća. I 27 godina nakon polijetanja posljednjeg zrakoplova, Željava intrigira domaću i svjetsku javnost. Kompleks unutar Plješevice izgrađivan je 11 godina u potpunoj tajnosti da bi, kad je stavljen u funkciju 1968., bio najveće dostignuće tadašnje države. Bogata povijest odavno se koristi u turističke svrhe. – Kad je izgradnja zračne luke Željava započela, odnosno o njoj plasirana ideja 50-ih godina prošloga stoljeća i realizirana, ona je aktivno bila u funkciji s pet tunela i dviju uzlazno-polazne piste i tri uzletna traka. Imao je tzv. klek ili podzemni grad unutar same Plješevice pa je funkcionirao kao zračna luka koja je štitila Jugoslaviju od potencijalnih udara s istoka i zapada - kaže Asmir Piralić, prof. povijesti i turistički vodič. Kaže kako su raščlambom granica BiH i RH tri piste u unutrašnjosti samoga objekta s tzv. objektom klek pripale RH, a dvije piste BiH. - Prigodom grupnoga obilaska s većim brojem turista mi ne koristimo piste i ulaz s bh. strane zbog toga što je put koji do tamo vodi prilično zarastao. Idemo preko graničnog prijelaza Izačić - Ličko Petrovo Selo. Uredno se najavimo Graničnoj policiji RH, potom uđemo preko teritorija zračne luke na način da prvo uđemo u selo Željava, pa pregledamo kapacitete koji se tiču vojarne, vježbaonice koji danas izgledaju sablasno, ali istodobno i veličanstveno. Nakon toga obilazak završimo na pisti - dodaje Piralić. - Zanimljivo je da je tu negdje granica jer nema točne oznake tako da turisti nesmetano mogu prelaziti iz jednog u drugi kraj. Nema problema ako se najavite hrvatskoj graničnoj policiji ili bh., tako da mi često i ne govorimo da su na jednoj ili drugoj strani ako smo najavili svoj dolazak, tako da onda mogu pratiti na najbolji mogući način samu Željavu.

U punom kapacitetu

To je jedinstvena zračna luka u svijetu i turistička lokacija jer se nalazite na granici i uvijek je intrigantno, a istodobno zanimljivo to da je to ustvari razmeđe između istočne i zapadne Europe koje danas služi u turističke svrhe - kaže Piralić. Ističući potencijalnu ideju kako ovu pistu iskoristiti u turističke svrhe, kaže kako bi se međudržavnim sporazumom ona na bh. teritoriju, na području Bihaća, mogla uokviriti pistama na hrvatskoj strani jer bi tek tada to mogla biti turistička ponuda u punom kapacitetu. U bihaćkoj Gradskoj upravi očekuju da će pista zainteresirati turiste. Željava je zanimljiva i reklamnoj industriji. No, do prvih posjeta turista nužno je urediti pristupni put. •

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?