Što Federacija BiH može učiniti na poboljšanju privlačnosti turističkih destinacija

Autentične gastronomske, vinske, obrtničke ponude integrirati u turistički lanac vrijednosti

02.12.2022.
u 15:47

Sve je veća potražnja za raznovrsnom kvalitetnom, autentičnom domaćom hranom i kulinarskim specijalitetima. Shodno tome, pozornost se mora usmjeriti na kontinuirani nadzor i podizanje standarda hrane i usluga te razine profesionalizma u hotelima i restoranima u FBiH kako bi se zadovoljile potrebe turista

Globalno turističko tržište sve je više pod utjecajem hrane ili kulinarskih iskustava, a mnoge nacije već ubiru plodove ove rastuće potražnje za jedinstvenim i nezaboravnim gastronomskim iskustvima. Hrana je ključni dio životnog stila, a doživljaj hrane i usluga dobio je veći prioritet i postao značajan dio kriterija za ocjenu ukupnog zadovoljstva turista. Osim toga, sve je veća potražnja za raznovrsnom kvalitetnom, autentičnom domaćom hranom i kulinarskim specijalitetima.

Shodno tome, pozornost se mora usmjeriti na kontinuirani nadzor i podizanje standarda hrane i usluga te razine profesionalizma u hotelima i restoranima u FBiH kako bi se zadovoljile potrebe turista, navodi se u Strategiji razvoja turizma Federacije BiH 2022. - 2027. godine.

Ovo je, kako se navodi, nužno da bi se održala postojeća turistička potražnja i da bi se osigurali potrebni kapaciteti za ostvarivanje predviđenih ciljeva rasta, u pogledu povećanja broja posjetitelja i duljine njihova boravka. To je poseban prioritet za ovu stratešku fazu jer se marketing FBiH odlučnije fokusira na posjetitelje koji ostvaruju veću potrošnju. Osim toga, mora se razviti niz aktivnosti i događaja u području hrane i prehrambenih proizvoda kako bi se odgovorilo na očekivanja posjetitelja.

U skladu s tim postoji potreba i uistinu održiva poslovna prilika da hoteli i restorani budu inovativni i kreativni u načinu na koji promoviraju i predstavljaju doživljaj hrane i usluga u svojim objektima. Potrebno je razviti program podrške za razvoj tematske kulinarske aktivnosti i manifestacija kroz koji će se:

- osmisliti iskustva koja prikazuju širok asortiman kvalitetne domaće hrane i vina u cijeloj FBiH i običaje vezane uz pripremanje i konzumaciju hrane, kao što su jela u vrijeme berbe i priprema visočke sušene junetine (visočka pečenica), meda, drvarskog džema od drenjaka (drvarski mućeni pekmez), berba grožđa u Hercegovini, putevi sira (vlašićki, kupreški, livanjski), put kestenja Cazin, jabuke, šljive iz Goražda itd. To mogu biti teme za autentična i privlačna iskustva;

- razviti samostalne tematske restorane koji mogu pružiti priliku da doznate više o bogatoj povijesti FBiH kroz upoznavanje lokalne tradicije i običaja hrane i jela, kao što su berba, kulturne proslave i tradicionalna vjenčanja, i koji će razviti akademije bosanskohercegovačke hrane, odnosno centre za edukaciju, prezentaciju i sajmove hrane;

- kreirati lance vrijednosti vezane uz halal hranu – od primarnih proizvođača, preko prerađivača i distributera do krajnjih potrošača, tj. halal i košer-turista u trgovinama, restoranima, hotelima, turističkim destinacijama;

- istražiti potencijal za izradu smjernica za jelovnike za objekte koji služe hranu, kojima bi se potaknula upotreba lokalnih proizvoda i priprema tradicionalnih jela.

FBiH će proširiti asortiman i dostupnost kvalitetnih umjetničkih i obrtničkih proizvoda koji su autentični i praktični, kako bi se povećala dostupnost atraktivnih uspomena iz FBiH u cilju poboljšanja iskustva posjetitelja i povećanja financijskih prednosti za lokalnu zajednicu. Potrebno je, kako se navodi u strategiji, revitalizirati tradicionalne rukotvorine u cilju mjere da se ponudi visokokvalitetni autentični dizajn tradicionalnih rukotvorina. Aktivnosti će uključivati:

- poboljšanje dizajna proizvoda kako bi bolje odražavao kulturnu baštinu FBiH;

- poboljšanje kvalitete i završne obrade dostupnih rukotvorina, čime se poboljšava prezentacija i marketing ambalaže, kao i cijene; - omogućavanje boljeg pristupa kvalitetnim rukotvorinama posjetiteljima;

- pružanje podrške za obuku i financiranje programa za poticanje poduzetništva u obrtničkoj proizvodnji i distribuciji;

- razvijanje mogućnosti za posjetitelje da sudjeluju u programu "Naučite...", u okviru kojeg posjećuju proizvođače rukotvorina kako bi naučili osnove njihove izrade;

-kreiranje kvalitetne ponude suvenira i prehrambenih suvenira za halal, košer i kršćanske turiste;

- stimuliranje kućnih radinosti za dizajniranje i izradu suvenira.

Festivali i događaji su čimbenici koji utječu na odabir destinacije i pomažu u prevladavanju sezonalnosti, a turisti koji posjećuju zemlju kako bi prisustvovali događaju u prosjeku ostaju dulje od ostalih posjetitelja. To uključuje glazbene, sportske i kulturne događaje i festivale, a cilj ove mjere je da se ponuda navedenih sadržaja iskoristi za privlačenje turista te produljenje njihova boravka i povećanje potrošnje. Važan partner u ovom procesu su turističke zajednice. U svrhu ostvarivanja ove mjere potrebno je:

- privući, razviti i promovirati festivale i manifestacije;

- razviti, promovirati i održavati online bazu kategoriziranih događaja;

- razviti kriterije za utvrđivanje i pružanje podrške festivalima i događajima predvođenim privatnim sektorom i povezati se s lokalnim i međunarodnim putničkim agencijama, hotelima i pružateljima usluga.

Mogućnosti za zabavu i rekreaciju često su važan čimbenik u određivanju sljedeće destinacije za putovanje, jer mnogi posjetitelji također traže mogućnosti za "stvari koje mogu raditi nakon šest sati", ili čak tijekom dana, kada su u pitanju obitelji. Širok izbor opcija za zabavu, kao što su tematski i vodeni parkovi, mogućnosti za rekreaciju kao što su golf-tereni, centri za biljar i kuglanje, dostupnost maloprodajnih objekata, kao i prilike za noćni život, poput barova i klubova, mogu produljiti boravak, povećati trošenje, kao i disperziju.

Dodatne aktivnosti u okviru ove mjere bit će:

- kako bi produljili turističku sezonu, potrebno je napraviti analizu postojećih događaja i festivala te definirati i podržati prikladne nove događaje, posebno one koji su povezani s konkurentskim resursima kako bi se ublažio sezonski karakter turizma diljem FBiH i pružili posebni poticaji;

- razviti i omogućiti ažuriranje baze kategoriziranih mogućnosti za zabavno-rekreativni sadržaj u FBiH;

- u koordinaciji sa županijskim i općinskim partnerima kreirati pregled dostupnih opcija diljem FBiH;

- uključiti i promovirati mogućnosti za zabavno-rekreativni sadržaj putem turističkih zajednica i pružatelja usluga u turizmu;

- udružiti se s poduzećima i udrugama kako bi se osmislile promocije tijekom određenih godišnjih doba, događaja i festivala.

Nadalje, u okviru ove mjere bit će potrebno razviti i povećati unosan segment plaćenih putovanja kao poticaja za zaposlene, putovanja radi korporativnih sastanaka i sastanaka udruga. Tržište turizma kao poticaj za zaposlenike (team building za zaposlenike) jedno je od tržišta s najvećim prihodima i obično ga jačaju specijalizirane međunarodne agencije za organiziranje događaja, i to za klijente svojih korporacija. Agencije za organiziranje događaja i planeri na izvornim tržištima zahtijevaju od profesionalnih turističkih agencija u zemljama odredišta da organiziraju takva putovanja. Ova vrsta turizma vrlo je zahtjevna u pogledu kvalitete i autentičnosti proizvoda, usluga i cjelokupnog doživljaja. Korporativni sastanci i sastanci udruga predstavljaju važnu priliku za FBiH da privuče organizacije koje mnogo troše. Osim velike potrošačke moći, ovi sastanci imaju potencijal poboljšati popunjenost tijekom sezona niske potražnje i povećati broj rezervacija u različitim područjima diljem FBiH.

Da bi se navedeno realiziralo, bit će potrebno procijeniti spremnost FBiH da privuče tržišta poslovnih putovanja kao poticaja za zaposlenike i organizaciju sastanaka. U tom kontekstu potrebno je osigurati sredstva za projekt koji bi osigurao studiju koja uključuje:

- procjenu odredišta i lokacija koje se mogu istaknuti za organizaciju plaćenih putovanja kao poticaja za zaposlenike, korporativnih sastanaka i sastanaka udruga;

- procjenu kapaciteta i spremnosti lokalnih dobavljača koji bi mogli organizirati i servisirati putovanja, korporativne sastanke i sastanke udruga, kao što su putničke agencije, agencije za iznajmljivanje tehničke opreme, prijevoznici, organizatori događaja i pružatelji ugostiteljskih usluga (catering);

- preporuke za napore koje je potrebno učiniti za pozicioniranje tržišta FBiH za organiziranje plaćenih putovanja kao poticaja za zaposlenike, korporativnih sastanaka i sastanaka udruga;

- educirati industriju turizma i relevantne zainteresirane strane kroz radionice, seminare i programe certificiranja.

Za ostvarivanje cilja Strategije razvoja turizma FBiH od presudnog je značaja provođenje usmjerenih, dalekosežnih i ciljnih marketinških radnji. U okviru predloženog novog modela razmotrit će se novi trendovi koji, kroz usmjerene i dobro koordinirane aktivnosti, kombiniraju destinacijski marketing i upravljanje. Potrebno je jačanje organizacija za destinacijski marketing. Postoji čitav niz turističkih zajednica na razini županija i općina. Imajući u vidu specifičnosti BiH u cjelini, a posebno FBiH, predloženi model iziskuje uspostavljanje Federalne organizacije za destinacijski marketing (FBiH TZ) i preinačavanje postojećih turističkih zajednica na županijskoj razini u organizacije za destinacijski marketing i upravljanje na razini klastera (C-DMMO).

Turistička zajednica će biti odgovorna za marketing i promociju FBiH na lokalnom, regionalnom i stranim tržištima, dok će organizacije za destinacijski marketing i upravljanje na razini klastera biti zadužene za vođenje i koordinaciju aktivnosti na:

1) povećanju privlačnosti klastera pomoću aktivnosti poput osmišljavanja novih, odnosno podrške postojećim festivalima i manifestacijama, zajedničku organizaciju putovanja za lokalne i strane gospodarske subjekte i medije radi upoznavanja s destinacijom;

2) poboljšanju spremnosti kroz aktivnosti kao što su prikupljanje istraživanja i analiza, revidiranje nedostataka u pogledu proizvoda, osmišljavanje proizvoda i davanje preporuka u smislu daljnjih poboljšanja, povećanje kapaciteta i edukacije za lokalne subjekte iz sektora turizma i infocentara.

Financiranje, upravljanje i struktura rada ovih organizacija tek se trebaju utvrditi. Štoviše, da bi se moglo učinkovito komunicirati i privući ciljane skupine posjetitelja, postoji potreba da se razviju brendovi mjesta za definirane klastere u FBiH koji mogu uspješno odražavati viziju strategije, navedeno je u ovom za Federaciju BiH strateškom i važnom dokumentu u oblasti turizma.

U cilju realizacije ovih mjera potrebno je poduzeti aktivnosti:

- konsolidirati funkciju turističkog marketinga i menadžment klastera te centralizirati marketing destinacije na razini Federacije;

- uspostaviti TZ Federacije BiH na osnovi novog modela, pri čemu se u obzir uzimaju prethodni izazovi i naslanja se na nove globalne trendove, kvalificirane ljudske resurse, dinamično upravljanje, inkluzivnu zastupljenost sektora turizma, jasne operativne i funkcionalne uloge, kao i bolju financijsku strukturu;

- integrirati postojeće županijske i gradske turističke zajednice i objediniti njihove financijske i ljudske resurse u eventualno deset organizacija za destinacijski marketing i upravljanje koje predstavljaju predložene turističke klastere spomenute u okviru prioriteta s boljim modelima upravljanja, rada, funkcioniranja i financiranja;

- unaprijediti suradnju između svih razina vlasti u BiH;

- održavati sastanke i razmjenjivati informacije i znanja i potencijalno provoditi zajedničke kampanje i marketinške aktivnosti s turističkim organizacijama iz BiH;

- razviti pozicioniranje brenda klastera u suradnji s lokalnom zajednicom i turističkom industrijom. Pozicioniranje: klaster ima jedinstvene slojeve povijesti s fascinantnim nasljeđem i obdaren je jednim od najistaknutijih prirodnih pejzaža u Europi. Stupovi brenda: aktivan u netaknutoj prirodi; uronjen u autentično nasljeđe; istaknut u životnoj kulturi;

- povećati privlačnost destinacije putem brendova visokih profila;

- potaknuti i podržati suradnju s kustosima brendova visokog profila kao što su Hercegovačka vinska ruta, Via Dinarica i Sarajevo Film Festival, kako bi se povećao doseg na različitim kanalima i platformama;

- podržati napore za unaprjeđenje državnog brend indeksa;

- razviti plan na razini destinacije za poboljšanje indeksa brenda države, mjereno Bloom indeksom Svjetskog ekonomskog foruma;

- podrška turističkoj industriji da povećava digitalnu potražnju za svoje usluge kroz obuku, izgradnju kapaciteta i integraciju u kampanje, web-stranicu i online kanale;

- fokusirati strateške i promotivne brendove na pozicioniranje brendova vezanih za turizam s najvećom potražnjom;

- kontinuirano osmišljavati i pokretati kampanje za povećanje posjećenosti web-stranice destinacije i povećanje broja pratitelja na službenim kanalima društvenih medija.


Baviti se promoviranjem i prodajom destinacija

U cilju razvoja destinacije potrebno je unaprijediti suradnju u sektoru. Unaprjeđenje potražnje i potrošnje nužni su za daljnji razvoj sektora. Promoviranje i prodaja destinacije nešto je čime se trebaju baviti svi akteri, a ne samo turističke zajednice. Vlasti i privatni sektor (turoperatori, smještajni objekti, vodiči i pružatelji drugih usluga), kao i širi lanac vrijednosti u turizmu trebaju se ujediniti u svojim naporima na brendiranju lokacije i usmjeriti svoje resurse na prioritetne segmente i izvorna tržišta, uz uvođenje seta odgovarajućih i primjenjivih zakona, pravila djelovanja i drugih propisa. Potpuno artikulirani brendovi mjesta za potrebe klastera: Osim samog logotipa, brend predstavlja obećanje da će destinacija zadovoljiti sve potrebe posjetitelja, od trenutka kada saznaju za nju do trenutka kada je napuste spremni ponovno se vratiti. Predloženi pristup razvoju proizvoda predviđa da FBiH surađuje s relevantnim partnerima i ključnim akterima na osmišljavanju brendova mjesta, kao i Federacije, za prepoznate klastere i pokrene aktivnosti globalnog informiranja posredstvom turističkih zajednica, idealno na razini entiteta, i poslovnih subjekata iz sektora. Potrebno je ohrabrivati udruge turističkih zajednica radi promocije destinacije i razvoja zajedničkog turističkog proizvoda, lokalno i regionalno. Također, od izuzetne važnosti je digitalizacija kako bi se povećala konkurentnost, produktivnost i vidljivost sektora turizma, navodi se u Strategiji razvoja turizma Federacije BiH 2022. – 2027.

Pozicija na regionalnim i svjetskim turističkim mapama

FBiH je pozicionirana i promovira se kao željena destinacija na ciljnim regionalnim i svjetskim tržištima, uz prioritiziranje klijenata koji donose veliku zaradu tijekom cijele godine. Kako bi ostvarila nabrojane ciljeve, FBiH planira poduzeti ciljane mjere: - povećanje privlačnosti destinacije - povećanje potražnje i potrošnje - ravnomjeran turistički razvoj i smanjenje sezonalnosti - digitalizacija sektora turizma U svrhu ostvarenja općeg cilja strategije i u smislu postavljanja referentnih vrijednosti u odnosu na 2019. godinu, FBiH će povećati broj dolazaka za 30%; povećati prosječno zadržavanje turista za 30%. Naime, broj dolazaka turista, prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, u 2019. bio je 1,227.000, a ciljna vrijednost 2027. je 1,595.000. Prosječno zadržavanje turista tijekom 2019. bilo je dva dana, a ciljano prema strategiji je da 2027. bude 2,7 dana.

Pozvati novinare, blogere, influncere da posjete turističke destinacije

Kako bi se unaprijedile promocija i privlačnost destinacije potrebno je uspostaviti suradnju s međunarodnim medijskim kućama. U strategiji se navodi kako je nužno organizirati poslovne posjete predstavnika najvećih medijskih kuća, posjete najpoznatijih blogera i influencera s društvenih mreža koje prate prioritizirani segmenti i profili destinacija, dajući primat dokazanim mikroinfluencerima kako bi se dobila što veća vrijednost za uložena sredstva. Važno bi bilo i provođenje ciljanih kampanja i oglašavanje putem medijskih kuća iz prioritetnih tržišta s težištem na prioritiziranim segmentima i profilima turista. Unaprijediti kapacitete turističkih zajednica, po potrebi, za učinkovitije prepoznavanje, kvalificiranje i upravljanje posjetima medija u svrhu upoznavanja, uključujući izradu planova puta te provesti specijalističko stručno osposobljavanje i usavršavanje konkretno turističkih zajednica, ali i općenito svih operatora iz kriznog informiranja i postupanja s medijima.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije