Profesionalni vozači kamiona iz Bosne i Hercegovine već dulje imaju problem s vožnjom u Europskoj uniji jer, prema zakonu, ne mogu biti u zemljama EU-a dulje od 90 dana u 180 dana. Za prijevoznike ovo pravilo donosi brojne financijske gubitke, ali i druge probleme, piše Večernji list BiH. U Bijeljini je održana zajednička sjednica dviju vodećih regionalnih prometnih organizacija - Konzorcija Logistika BiH i Pumedtransa Srbija. Tema je bila usuglašavanje zajedničkog nastupa prema institucijama EU-a. Vozači transportnih poduzeća iz obiju zemalja pogođeni su ovim pravilima. Zato traže reakciju vlasti obiju zemalja i europskih institucija.
Prioritetno rješavanje
Za oko 500 prijevoznika u BiH ovo pitanje zahtijeva prioritetno rješavanje. Kako ističu, u više su se navrata obraćali nadležnima, ali bez učinka. - Boravak vozača u Europi predstavlja problem za ekonomiju, gospodarstvo, problem za sve tvrtke u Bosni i Hercegovini i Srbiji. Tisuće vozila izlaze iz BiH svakim danom i svi su ti vozači ugroženi te se njima broje dani - kazao je Zijad Šarić iz Konzorcija Logistika BiH. Ako nadležni ne poduzmu ništa do 15. siječnja, prijevoznici najavljuju radikalne mjere.
- Do 15. siječnja očekujemo rezultate. Ako ne, do tada moramo poduzeti mjere koje će biti zajedničke na razini Bosne i Hercegovine i Srbije. Apeliramo na Europsku komisiju, apeliramo na naše vlade koje će, nadamo se, konačno uraditi nešto i da će shvatiti da Bosna i Hercegovina i Srbija imaju zajednički problem - kazao je Šarić. Prijevoznici ocjenjuju da se, ako problem ne bude riješen, kolaps očekuje do travnja iduće godine. - Kako bi poduzeće moglo raditi, mora imati vozače. Ako nema vozača koji radi više od 15 dana mjesečno, ono ne može postojati. Da ima vozača na tržištu, mi bismo ih našli dvostruko, sada, kada vozača nema i jedva zadržavamo i ove koje imamo, nema dovoljno onih koji će pokriti kamione - kazao je Neđo Mandić, predsjednik poslovne udruge Međunarodni transport iz Beograda.
- Vožnja kroz Hrvatsku, Sloveniju, Italiju, Španjolsku i Portugal uopće nije spadala u schengensku vožnju. Za Francusku nam je potreban dan u odlasku i dan u povratku, to su dva dana. Ali, kako bismo mi obavili taj prijevoz do Portugala i natrag, treba nam 14 dana. Dakle, sada smo dodatno 12 dana po Schengenskom sporazumu - rekao je Mandić.
Prekoračenje boravka
Od Europske komisije i država članica praktički traže hitnu regulaciju izuzetka za profesionalne vozače iz Srbije i BiH, bilo produljenjem broja dana ili određivanjem posebnih koridora za kretanje vozila i profesionalnih vozača kroz zonu Schengena, uvođenje specifičnog statusa radnika u prekograničnom transportu, osiguranje mehanizma kojim će dokaz o zaposlenju u prijevozničkoj tvrtki ili vozačka kvalifikacija biti osnova za dulji boravak, uz uvjet da ulazak i izlazak bude teretnim vozilom i da boravak u schengenskom prostoru uvijek bude uz teretno vozilo. Vozači kamiona iz BiH koji svakodnevno voze prema Europskoj uniji već se mjesecima nalaze u problemu iz kojeg se teško vidi izlaz.
Vraćanje vozača s hrvatske granice zbog prekoračenja boravka u EU duljeg od 90 dana u šest mjeseci najbolji je scenarij koji se može dogoditi bh. vozaču koji radi na prijevozu, uvozu/izvozu roba iz Bosne i Hercegovine. Najlošiji scenarij bio bi privođenje, deportacija i kazna, a takvi slučajevi već su zabilježeni. Prema podacima Konzorcija Logistika BiH, tijekom 2024. godine zabilježeno je približno 300 zabrana ulaska za vozače u Europsku uniju. Ukupni troškovi povezani s prekršajima iznosili su oko 220.000 eura. Konzorcij, koji djeluje na unaprjeđenju suradnje među prijevozničkim kompanijama, ističe ove podatke kao dio svoje analize.
Zbog kršenja pravila prema kojem vozači kamiona iz Bosne i Hercegovine smiju provesti do 90 dana unutar 180 dana u zemljama Europske unije, do travnja im je izrečena zabrana ulaska u EU u ukupnom trajanju većem od 100 godina. Nikola Grbić, predsjednik Udruge prijevoznika za međunarodni i unutarnji prijevoz Republike Srpske, u travnju je potvrdio ove informacije za Nezavisne te dodao da su prijevoznicima izrečene i novčane kazne u ukupnom iznosu od blizu 300.000 eura.