letjelice iz Hrvatske imale pune ruke u Grudama

Air Tractor s posadom iz Hrvatske brani Hercegovinu od požara polijećući i nekoliko puta dnevno iz mostarske Zračne luke

27.06.2025.
u 20:00

Tomislav Gržetić u Air Tractoru 504 leti s pilotom Krešimirom Vlašićem, a sve pod nadzorom pilota Gorana Horžića, koji je ujedno i jedan od najiskusnijih pilota Air Tractora

Mostar je jedan od rijetkih gradova koji je još početkom prošlog stoljeća imao izgrađen vojni aerodrom. Od tada Mostar baštini bogatu zrakoplovnu tradiciju, a kruna te priče bio je osnutak Zrakoplovne vojne gimnazije, kao i tvornice za proizvodnju zrakoplova Soko u Mostaru, koja je u razdoblju od osnutka 1950. pa do početka rata 1992. proizvodila tada suvremene borbene letjelice, kako za potrebe tadašnje JNA tako i u skromnijim količinama za potrebe izvoza. Proizvodne i montažne dvorane Sokola izbacivale su zrakoplove tipa Soko 522, J-20 Kraguj, Jastreb J-21, Galeb G-2, Super Galeb G4, J-22 Orao, kao i francuski helikopter rađen po licenciji Aérospatiale Gazelle u više inačica te neke druge letjelice u manjim serijama. Mnoge od tih letjelica, unatoč svojoj starosti, i dan-danas lete u nekoliko zemalja svijeta.

Odnedavno su se Mostarci, kao i svi koji žive u dolini rijeke Neretve, ponovno počeli navikavati na zvuk zrakoplovnih motora zbog sada sve češćih letova iz mostarske Zračne luke, iz koje polijeću i u nju slijeću najsuvremeniji komercijalni zrakoplovi različitih svjetskih tvrtki.

Air Tractor nad Mostarom

Međutim, jedan karakterističan zvuk motora posljednjih nekoliko dana remeti tišinu na nebu iznad grada, dok prolaznici na ulicama Mostara podižu pogled u potrazi za izvorom te "buke". Iz smjera mostarske Zračne luke uzlijeće jedna manja letjelica jarko žute boje koja se presijava na suncu s plavom vrpcom uzduž trupa. Pomalja se niskokrilac čudnog i nezgrapnog izgleda s malo povišenom kabinom i poprilično dugog "nosa". Riječ je čuvenom zrakoplovu za protupožarnu borbu - Air Tractor. Kad se čuje njegov zvuk, neodoljivo podsjeća na pravi traktor dok radi, samo mnogo bučniji.

Podsjetimo, u Zračnu luku Mostar 2. lipnja, u skladu s ugovorom čiji je nositelj upravo ta ustanova, sletio je zrakoplov za gašenje požara tipa Air Tractor 504 (registracijskog broja N305AT), čime je i službeno počelo dežurstvo za protupožarnu sezonu 2025. godine. Kako su tada kazali iz Zračne luke, ovaj protupožarni zrakoplov bit će stacioniran u Mostaru i spreman za intervencije tijekom cijele sezone, a njegov dolazak važan je korak u jačanju kapaciteta za borbu protiv požara na području Hercegovine. Zračna luka Mostar, Civilna zaštita Grada Mostara i Civilna zaštita Hercegovačko-neretvanske županije (HNŽ), uz potporu Ministarstva prometa i veza Federacije BiH te Zapadnohercegovačke i Hercegbosanske županije, odlučili su zajednički unajmiti protupožarni zrakoplov zbog velikog broja slučajeva požara tijekom ljetnih mjeseci koje gasitelji sa zemlje nisu u stanju staviti pod nadzor. Ugovor za zračno gašenje požara dodijeljen je osječkoj tvrtki Air Tractor, koja je bila jedini ponuđač na javnom natječaju raspisanom 18. ožujka 2025. godine. Nadležno povjerenstvo ocijenilo je njihovu ponudu zadovoljavajućom i preporučilo njezino prihvaćanje. Predviđeno je da protupožarni zrakoplov Air Tractor ophodi terenom i intervenira, čime će se značajno unaprijediti sposobnost ranog reagiranja u slučaju izbijanja požara, uz korištenje specijalizirane zračne opreme i iskusnog operativnog tima. U ovogodišnjem proračunu Hercegovačko-neretvanske županije izdvojeno je oko 650.000 eura za tu namjenu.

Jedan od pilota koji leti na ovom unajmljenom protupožarnom zrakoplovu je i Tomislav Gržetić. On je inače kapetan koji leti na komercijalnim zrakoplovima tipa Airbus za jednu renomiranu zrakoplovnu tvrtku iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Još kao mališan Tomislav se neizlječivo zaljubio u zrakoplove jer je odrastao u Gabonjinu na otoku Krku, a otac mu je radio u Omišlju, u Zračnoj luci Rijeka.

Tijekom osnovne škole ulazi u svijet aviomodelarstva, a ljubav prema letenju prerasla je u zanimanje te je nakon završenog Fakulteta prometnih znanosti postao civilni pilot. Od tada leti na više tipova putničkih zrakoplova, kao i na Air Tractoru. Također, jedna od njegovih velikih ljubavi u bogatoj letačkoj karijeri je i akrobatsko letenje u kojem, kako nam je potvrdio u razgovoru, iako je riječ o jednom od najtežih tipova letenja, istinski uživa.

Osim letenja pravim zrakoplovima, Tomislav rado upravlja i letećim modelima. Riječ je o vjernim replikama pravih zrakoplova umanjenim nekoliko puta, koje sam izrađuje u svojoj radionici. U njegovoj kolekciji tako se mogu naći replike klipnih i mlaznih letjelica kao što je Bucker Bu-181 Bestman, Fieseler 156 Storch (Roda), Messerschmitt Bf 109 G-14/AS (zrakoplovstva NDH crni 4) te mlažnjaci Lockheed TV-2, Canadair CL.13 Sabre 4, kao i mnogi drugi. Njegovi modeli zrakoplova glavne su zvijezde različitih zrakoplovnih priredbi i modelarskih natjecanja.

Kapetan Tomislav Gržetić ekskluzivno je za Večernjak ustupio fotografije djelovanja iz zraka tijekom pripremnih vježbi gađanja u zoni Dračevice, a koje su snimljene GoPro kamerom postavljenom na unajmljeni hrvatski protupožarni zrakoplov Air Tractor 504.

Ekskluzivne fotke akcije

Vježba protupožarnog djelovanja tog dana trajala je punih sat vremena, a letači su uvježbavali elemente djelovanja na brdovitom terenu, što će se već tog istog dana pokazati iznimno korisnim. Naime, u predvečerje tog istog dana od Tomislava su nam stigle i kvalitetne snimke stvarnog protupožarnog djelovanja "vodenim bombama" od 2,5 tone na području požarišta na jednom brdu u blizini Gruda.

Tomislav Gržetić u Air Tractoru 504 leti s pilotom Krešimirom Vlašićem, a sve pod nadzorom pilota Gorana Horžića koji je ujedno i jedan od najiskusnijih pilota Air Tractora. Tomislava smo tijekom jučerašnjeg dana nekako uspjeli kontaktirati između letova nad požarištem u Grudama. Tada nam je potvrdio kako je posada Air Tractora operirala jučer od 10 sati ujutro i kako očekuje da će se akcija gašenja iz zraka nastaviti sve do 18 sati. I sami smo u nekoliko navrata jučer vidjeli Air Tractor u uzlijetanju iz mostarske Zračne luke, što je moglo značiti samo jedno - da piloti Air Tractora imaju pune ruke posla i da se ovaj projekt itekako već sad isplatio. Ispisuje li žuti Air Tractor svojim vodenim bombama od 2,5 tona nad hercegovačkim požarištima neke nove stranice zrakoplovne povijesti ovog grada i kraja? Tko zna, možda su ovi hrabri piloti i ove letjelice "Katice za sve" svojim dolaskom u mostarsku Zračnu luku utabali stazu za neke buduće domaće Air Tractore i pilote koji će za stalnu bazu upravo imati Mostar i koji će od požara štititi cijelu BiH. Zato, kad čujete reski zvuk moćnog motora Pratt & Whitney PT6 i vidite žuti Air Tractor kako se uzdiže nad Mostarom, to znači da zračni vatrogasci kreću u još jednu akciju.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja