Intervju Ante Musa

U povoljnom okruženju s Aluminijem bi pokrenuli državu

musa
VL FOTO
23.02.2011.
u 09:26

Član uprave FEAL Grupe i direktor FE-AL Mostar Ante Musa u razgovoru za Večernji list iznosi planove i projekte tvrtke koji su od velikog značaja

Nakon posljednjeg iskoraka s ugradnjom nove preše, u širokobriješkom gigantu FEAL-u nagovješćivao se najveći projekt do sada - izgradnja velike preše, koju se ocjenjuje projektom od državnog značenja. Član uprave FEAL Grupe i direktor FE-AL Mostar Ante Musa u razgovoru za Večernji list iznosi planove koji imaju šire značenje.

Što je s planovima za izgradnju nove preše velikoga kapaciteta?

Mi svakako planiramo proširenje našeg asortimana s proizvodima jedne veće preše. U više navrata su nam takav zahtjev postavljali i naši strateški kupci s područja EU-a s kojima imamo dobre odnose i kojima trebaju proizvodi s preše ovog tipa. Međutim, to je jako složen projekt i zahtjeva da budu ispunjeni i neki preduvjeti kao što su potrebna infrastruktura, energetika... Jedan od osnovnih problema je i nedostatak samog prostora unutar kompleksa FEAL-a, zbog čega smo i dosada izmještali dio proizvodnje na druge lokacije. Važna karika u projektu ovakve vrste je i osiguranje dovoljne količine aluminija kao sirovine. Ovakva investicija se kreće u rasponu od 15 do 20 mil. eura, a konačnu odluku o ovome ćemo donijeti u tijeku ove godine.

Proizvode isporučujete brojim gigantima Bombardierija, Profine, Siemensa, Schmitz Cargo Bulla. O kakvim se ugovorima radi i što vam donosi ta suradnja?

To su poznate europske i svjetske kompanije. Napori i ulaganja da se uđe u suradnju s ovakvim kompanijama nisu bili mali, ali mi smo već prebrodili porođajne muke, tako da smo kod nekih stekli status strateškog dobavljača iz područja aluminijskih proizvoda. Današnja situacija je takva da imamo s ovakvim kompanijama višegodišnje ugovore. Ovakvi ugovori su nam pomogli i da prebrodimo vrijeme recesije i krize bez većih stresova.

Vaši aluminijski profili se ugrađuju i u mercedese, VW. O čemu se radi?

FEAL je već nekoliko godina prisutan u autoindustriji. Proizvodi za autoindustriju su u našem poslu najzahtjevniji proizvodi. Danas imamo nekoliko kupaca iz Njemačke koji su izravni dobavljači gotovih dijelova od aluminija i koji isporučuju za mercedes, VW i druge proizvođače automobila. S ovakvim kupcima imamo također višegodišnje ugovore, a pozitivne reakcije na kvalitetu naših proizvoda otvaraju nam mogućnosti proširenja ovog asortimana.

U pregovorima ste da se vaši prozori ugrađuju i u suvremene vlakove koji će voziti u Engleskoj. To je, čini se, još jedan iskorak u širenju poslovanja?!

Naša tehnološka razina proizvodnje je već sada takva da možemo proizvoditi najsloženije i najzahtjevnije proizvode kao što su gotovi prozori za moderne vlakove. To je u stvari samo proširenje suradnje sa tvrtkom Bombardier, najvećim svjetskim proizvođačem vlakova. Radi se o ugovoru od 14.500 komada specijalnih prozora, a ovim se otvorila i mogućnost širenja proizvodnje na nova dva tipa prozora. Ovo su poslovi koji već traju. Ovakva vrsta proizvodnje zahtjeva kontinuirano ulaganje u znanje, vještine i obuku ljudi, te ulaganje u potrebne certifikate koji prate ovu vrstu proizvoda. Korist ovakve vrste proizvodnje ogleda se za FEAL u ovladavanju s novim tehnologijama kao sto su savijanje i zavarivanje.

FEAL ima strategiju da se što više ljudskog rada ugradi u proizvode koji se izvoze iz BiH. Je li realno dodatno povećati za nekoliko stupnjeva obradu aluminija unutar granica u BiH?

Ciljevi koje svakodnevno postavljamo pred sobom su svakako povećanje dodatne vrijednosti na osnovnu sirovinu i proizvodnja proizvoda sto višeg stupnja složenosti. Značajan dio naše proizvodnje odvija se upravo kroz strojnu obradu aluminijskih profila. Cijena kilograma aluminija se na taj način uvećava i do deset puta, a proizvod je na tržištu konkurentan cijenom, rokom i kvalitetom. To je velika prednost i za naše kupce koji s jednog mjesta mogu dobiti gotov proizvod, izbjegavajući pritom nepotrebne troškove prijevoza proizvoda od jedne do druge faze obrade.

Za vas stalno radi i 20-ak kooperanata?!

FEAL ima puno više kooperanata, a najmanje dvadesetak ozbiljnih koji su dobrim dijelom bazirali vlastitu proizvodnju za potrebe nadopune naše ponude. Tu su prije svega proizvodi koji su se do sada uvozili u BiH. Danas imamo situaciju da se 80% tih proizvoda proizvodi kod naših domaćih kooperanata po kvaliteti istoj ili boljoj od europske. Kako se FEAL širi na području EU rastu i potrebe za kooperantskim odnosima i specijalizacijom ovakvih poduzeća. U tu svrhu se prilikom posjeta potencijalnih kupaca iz Europe organizira i posjeta našim kooperantima.

Stanje je opće krize u kojoj je posebno izraženo da banke opreznije prate investicije. Ima li FEAL sličnih problema?

FEAL uvijek teži da svoje investicijske projekte zaokružuje iz vlastititog poslovanja ispravnim planiranjem. To naravno nije uvijek moguće te stoga koristimo bankarske kredite. Imamo ponude od domaćih komercijalnih banaka, ali za nas su još uvijek neprihvatljive zbog visoke cijene kapitala koja je značajno viša nego na zapadu. Naši odnosi s bankama su korektni, a smatramo i da smo kao investitori jako zanimljivi za njih. U stalnom kontaktu i u dobrim odnosima smo i s predstavnicima Europske banke za obnovu i razvoj.

Kako promijeniti sadašnji odnos budući da izvoznici nemaju potporu države?

Postoje neki pozitivni pomaci na ovom planu, ali mislim da se još uvijek ne čini dovoljno. Država bi mogla pružati pomoć u financiranju izvoza, u formiranju jamstvenih fondova za izvoznike te vršiti napore u pojednostavljenju carinskih procedura...

Vi ste primjer kako zadovoljiti visoke europske kriterije. Kako to ostvariti, što je sve ovih godina trebalo implementirati?

Formula izgleda jako jednostavno, a to je neprekidno ulaganje u opremu i tehnologiju, ulaganje u znanje ljudi, proširivanje suradnje s fakultetima i institutima koji prate najnovija dostignuća, ulaganje u moderne laboratorije za praćenje i ispitivanje kvalitete.

Dugo se vremena govorilo da Aluminij i FEAL mogu realizirati ideju o aluminijskoj dolini. Je li takvo što ostvarivo bez potpore šire zajednice, prije svega države?

Ideja o aluminijskoj dolini je stara već nekoliko godina. Temelj za to leži u stabilnosti Aluminija. Aluminij je okosnica razvoja, ne samo regije, već cijele BiH. Država mora voditi više računa o ovome, stvaranjem pozitivnog političkog okružja te biti na usluzi Aluminiju u rješavanju problema opskrbe električnom energijom, kao i rješavanjem drugih problema. Realno je poslije toga očekivati i daljnji razvoj u BiH na bazi aluminijske industrije.

Kakvi su odnosi s mostarskim Aluminijem s kojim vaša tvrtka ima zajedničku tvornicu u Mostaru?

Naši odnosi su na iznimno dobroj razini. Aluminij je naš strateški dobavljač sirovine, a mi smo za njih glavni domaći kupac. Suradnja s Aluminijem je rezultirala i novom tvornicom FE-AL koja danas proizvodi punim kapacitetom, a naravno postoje velike mogućnosti širenja suradnje i novih zajedničkih projekata.

Na čemu FEAL vezuje planove za 2011. godinu, odnosno za godine koje dolaze?

Feal je tijekom protekle dvije godine stvorio dobar potencijal na zapadnoeuropskom tržištu i cilj nam je to iskoristiti. Imamo dobro zaokruženu tehnološku cjelinu što koristimo kao komparativnu prednost u odnosu na iste ili slične proizvođače u Europi. Stalni ciljevi su nam poboljšanje kvalitete proizvoda, skraćivanje rokova i brze odgovore na zahtjeve kupaca. Cilj nam je proširiti proizvodnju u dijelu proizvoda za vlakove, autoindustriju i građevinarstvo. Rad na građevinskim sustavima je kontinuiran posao. Ponudit ćemo domaćem tržištu proizvode koje traži EU. Tu prije svega mislim na proizvode kao što su aluminijske konstrukcije za solarnu energiju.

Ostvarili ste suradnju s Fakultetom strojarstva u Mostaru. U čemu se ogleda?

Imamo dobre odnose. Pokrenuli smo inicijative za formiranje zajedničke laboratorije koja bi bila opremljena uređajima za ispitivanje aluminijskih prozora, vrata i pročelja. Imamo isto tako dobre odnose s ostalim fakultetima u BiH i Hrvatskoj. Suradnja se odvija u organiziranju posjeta studenata našim pogonima, stipendiranjem određenog broja studenata, organizacijom studijskih putovanja...

FEAL je nedavno dobio okolišnu dozvolu. Kakva iskustva imate u tome dijelu, zaštite okoliša?

FEAL već nekoliko godina ima okolišnu dozvolu izdanu od nadležnog federalnog ministarstva. Zahtijevani uvjeti su ispoštovani investiranjem u opremu i tehnologiju za prećišćavanje vode, zraka te kontrolu svih parametara koji bi mogli potencijalno izazvati onečišćenje. U tu svrhu je 2006. investirano više od 1,5 milijuna eura u tehnologiju i opremu koja se redovito nadograđuje.

Nedavno ste najavili da FEAL kreće u izgradnju nove upravne zgrade. Hoćete li u tome smislu koristiti iskustva koja ste imali u projektima širom zemlje, regije, ali i svijeta?

Projekti za novu upravnu zgradu su već u velikoj razradi. Početak radova na rekonstrukciji smo planirali početkom proljeća, a završetak krajem godine. Planiramo napraviti jednu modernu zgradu, energetski učinkovitu, s našim proizvodima na pročelju i unutarnjim elementima, naravno koristeći naša iskustva primjene aluminijskih konstrukcija koje se sada koriste širom Europe.

Ključne riječi

Komentara 1

AT
ativa
15:41 01.04.2011.

. . . gosp. Ante lijepa priča. A što je sa ulaganjem u ljudski potencijal? U Š. Brijegu nemate 2 stručnjaka u razvoju aluminija za građevinu, već je sve svedeno na kopiranje već viđenog. Dobro je išlo dok se gradilo u Hrvatskoj, a sad čujem da otpuštate ljude po Hrvatskoj i da ostajete bez stručnog kadra zbog rezanja plaća već 2 puta u godinu dana (znam provjereno, jer moji rade u Hrvatskoj).

Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?