Večernji list može se već sada, bez imalo lažne skromnosti, pohvaliti kako je godinu obilježio brojnim važnim projektima. A mnogi će se složiti da titula najvažnijeg ipak pripada igrano-dokumentarnom filmu “Kralj Tomislav”, čija je premijera bila u travnju ove godine, a večeras (utorak) imat će ga priliku vidjeti i publika na 30. Danima hrvatskog filma “Ivo Gregurević” u Orašju.
Nacionalni identitet i ponos
Od prvog prikazivanja povijesnog spektakla “Kralj Tomislav” pa sve do nedavne projekcije na filmskom festivalu u Vukovaru, pohvale ne prestaju pristizati na adresu redatelja i scenarista Dražena Klarića, ali i cijele ekipe koja je dvije godine radila na filmu. Igrano-dokumentarni film o kralju Tomislavu ima iznimnu važnost jer ne samo što rekonstruira povijest hrvatskog naroda nego doprinosi oblikovanju nacionalnog identiteta i ponosa. Već u publici u Branimir centru moglo se više puta čuti kako film o Tomislavu ne samo da daje važan uvid u njegovu političku i vojnu vladavinu već i u svakodnevni život u tom razdoblju, kroz prikaz ratova, diplomacije, života ljudi i kulturnih utjecaja toga doba.
Osim što je povijesno važan, film o kralju Tomislavu ima i kulturni značaj. Kroz filmsku umjetnost povijest postaje pristupačna, a filmovi mogu poslužiti kao most između prošlosti i sadašnjosti, omogućujući dublje razumijevanje povijesnih procesa. Upravo zato smo za komentar zamolili ljude kojima su neki oblik umjetnosti zanimanje, ali i životni poziv.
Među njima je i producent i voditelj Joško Lokas: - Cijela priča o Tomislavu priča je između mita i teško dokazivih činjenica. Dokumentarno-igrani film o Tomislavu zato prikazuje širi kontekst vremena kroz poglavlja u filmu i kroz lik samog kneza/kralja kako bismo sami mogli shvatiti gdje prestaje mit, a gdje počinje nešto što bismo mogli nazvati povijesnim činjenicama. Sugovornici zanimljivi, glazba izvrsna, a Despot autoritativan - kazao je Lokas. S njim se apsolutno slaže i zagrebački umjetnički fotograf Boris Štajduhar, poznat, između ostaloga, i po tome kako je za brojna snimanja sam organizirao kompletnu produkciju. - Prvo čestitke Draženu Klariću i cijeloj ekipi koja je vrhunski odradila film s brojnim nepoznanicama jer su ih nadomjestili dobrim scenarijem i idejama. Bilo je doista toliko puno kadrova iz kojih bi mogle nastati sjajne fotografije da bi se od toga bez problema mogla organizirati i izložba fotografija. Moram dodati i odličnu naraciju Dragana Despota - zaključio je Štajduhar te dodao da je vrhunska glazba Mateja Meštrovića savršeno zaokružila cijelu priču.
Impresivna glazbena podloga
Glazbeni dio posebno se dojmio Tonyja Mandicha, koji je istaknuti diskograf, producent i dugogodišnji potpredsjednik američke diskografske kuće Atlantic Records, poznat kao čovjek koji je iz rodne Hercegovine krenuo u svijet sa samo 16 godina i 100 dolara, a poslije postao ključna figura u američkoj i svjetskoj glazbenoj industriji. - Posebno me se dojmila impresivna glazbena podloga koju potpisuje Matej Meštrović. To sam mu i rekao nakon premijere. Vjerujem da će film biti zanimljiv Hrvatima, ali i svima koji žive izvan Hrvatske. Naravno, nužan je prijevod na engleski jezik. O tome treba još razmisliti i ispitati tržište, ali siguran sam da bi se film prikazivao u hrvatskim klubovima u Torontu, Chicagu, Los Angelesu i drugim gradovima. Uvjeren sam u to jer ovo je zaista povijesno djelo - rekao je Mandich.
Oduševljenje nije krio ni komunikacijski stručnjak Božo Skoko:
- Vrhunska produkcija na razini BBC-ja, odlična režija i scenarij - Dražen Klarić, glazba na razini najboljih hollywoodskih ostvarenja - Matej Meštrović, vrhunski narator Dragan Despot, najbolji inozemni i hrvatski povjesničari koji argumentirano i objektivno govore o prvom hrvatskom kralju i okolnostima 10. stoljeća. Baš sam uživao... - oduševljen je bio Skoko.