Večernji List - najnovije vijesti iz Bosne i Hercegovine, svijeta, sporta, kulture i showbiza
Naslovnica Svijet

Izjave koje mijenjaju Crkvu: Papa Franjo se trudi biti sličan Isusu!

Ako je Bog, stvarajući svijet, dao čovjeku slobodu, tko sam ja da se u to miješam? Mi osuđujemo duhovni progon koji nameće bilo koji vjerski službenik svojim naputcima
31. srpnja 2013. u 17:00 0 komentara 480 prikaza
'Pope Francis looks up as he points to the rain on a stage during the Catholic Church's World Day of Youth at Copacabana beach in Rio de Janeiro, July 25, 2013. Pope Francis is on the fourth day of h
Foto: Reuters/PIXSELL

Prošli je tjedan u Zagrebu predstavljena knjiga “O nebu i o zemlji” Jorgea Bergoglija i Abrahama Skorke u izdanju zagrebačkog VBZ-a. U njoj katolički nadbiskup Buenos Airesa i jedan od najistaknutijih židovskih rabina Argentine razgovaraju i raspravljaju s mnogo uzajamnog poštovanja i slaganja o 29 tema. Između prvog poglavlja o Bogu i zadnjeg o budućnosti religija njih dvojica razmjenjuju mišljenja, često jedan drugog nadopunjujući, o mnogim duhovnim, svjetovnim i životnim stvarima kao što su molitva, grijeh, smrt, starost, eutanazija, rastava, politika i moć, komunizam i kapitalizam, globalizacija, siromaštvo, novac, holokaust. Jedna od tema razgovora u knjizi su i istospolni brakovi. U tom poglavlju kardinal Bergoglio kaže i ovo: “Svećenici ponekad govore o određenim pitanjima iz privatnog ili javnog života, jer nastupaju iz pozicije vođa vjerske zajednice. No nemaju pravo miješati se ni u čiji privatni život. Ako je Bog, stvarajući svijet, dao čovjeku slobodu, tko sam ja da se u to miješam? Mi osuđujemo duhovni progon koji nameće bilo koji vjerski službenik svojim uputama o određenom ponašanju vjernika i zahtjevima koji uskraćuju njihovu slobodu. Bog nam je dao čak i slobodu da počinimo grijeh. Moramo posve jasno govoriti o vrijednostima, granicama, zapovijedima, ali duhovni, pastoralni progon nije dopušten”.

Da argentinski kardinal Bergoglio u međuvremenu nije postao papa Franjo ova knjiga, izdana na španjolskom 2010., vjerojatno nikada ne bi bila prevedena na hrvatski jezik pa njezin prijevod i objavu, u izdanju VBZ-a, možemo također smatrati jednom od pozitivnih posljedica ishoda posljednjih konklava. Katolička crkva u Hrvatskoj, a osobito njezin hijerarhijski dio, sve kad bi i htio neće se ni smjeti, ni moći oduprijeti utjecaju pape Franje. Taj utjecaj ne širi se strogošću i unutarcrkvenom stegom, nego upravo obrnuto, blagošću, spontanošću, razumijevanjem i otvorenošću kojom novi papa u svom svakom nastupu zrači ne samo prema vjernicima i kleru nego prema čitavom svijetu i njegovim problemima.

Oni koji su već ranije pročitali neke od Bergogliovih tekstova poput citiranog, pa i oni koji su pažljivo slušali riječi koje on urbi et orbi upućuje od početka svog pontifikata, sasvim sigurno nisu ostali začuđeni i iznenađeni nad njegovom najnovijom preko svjetskih medija razglašenom porukom koja će sasvim sigurno postati globalna krilatica i poslovica: “Tko sam ja da im sudim?I same riječi, kao i način na koji su izgovorene, u svijetu su dočekane s radošću i ushitom, osim, naravno, kod onih, a sigurno ih ima i u samoj Crkvi, koji su opet skandalizirani.

“Kakvo olakšanje da tako govori jedan papa!”, uskliknuo je preko novina predstavnik talijanske nacionalne udruge osoba homoseksualne orijentacije, pozdravljajući u prvom redu ton lišen bilo kakvog osuđivanja i izražavajući nadu da će ga slijediti što više katolika.

U odnosu na crkvenu doktrinu papa Franjo nije rekao ništa novo. Ali, velika je novost u tome da Crkva napokon ima papu koji doista u svakoj prigodi i svakom svom govoru i gesti nastoji biti sličan ne ostalim svjetovnim i svjetskim moćnicima, monarsima i vladarima, nego onome koga na Zemlji, kako katolici vjeruju, predstavlja – Isusu Kristu.

Stoga iz oduševljenja, olakšanja i ohrabrenja koje papa Franjo odašilje svijetu nužno izvire pitanje za Crkvu, pa tako i onu u Hrvatskoj: kako se i zašto od svog osnovnog poslanja, evanđeoskog nauka i temeljne ljudskosti udaljila toliko da čitav svijet uzdrhti samo zato što papa svako malo ponovi neku dvije tisuće godina staru rečenicu poput “tko sam ja da im sudim?”, koja nije ništa drugo nego odjek one “Tko je bez grijeha neka prvi baci kamen”. Papa ne govori ništa novo, nego evanđeoske poruke koje nikoga ne isključuju i ne osuđuju. Pritom govori onako kako svijetu očito predugo nitko nije govorio.

>>Papa Franjo: Tko sam ja da sudim gay osobama?

Preuzeto sa www.vecernji.hr

Papa Franjo o gayevima, ženama u Crkvi,

Papa Franjo o gayevima, ženama u Crkvi, odnosu s pravoslavcima...

1.Tko sam ja da sudim

Vjerojatno je najrevolucionarnija izjava pape Franje. Naime, ni papa ne smije suditi jer ni Bog ne sudi

2. Bog ne sudi, Bog prašta i zaboravlja

Ta je izjava vezana uz prethodnu. Jer, ako Bog prašta i zaboravlja, kako onda jedan papa može suditi, a još manje mogu biskupi dijeliti lekcije. Bog je i sv. Petru oprostio najveći grijeh: zanijekao je Isusa tri puta. S Petrovim grijehom i ja sam kao papa grešan, kaže Franjo

3. Potrebno je vratiti gramatiku jednostavnosti

Kada govori o gramatici jednostavnosti, Franjo smatra da se Crkva ne smije udaljiti od jednostavnosti jer, ako to učini, gubi one koji je više ne shvaćaju

4. Crkva ne smije osuđivati i prozivati hladnom doktrinom

Franjo drži kako Crkva ne samo što ne smije osuživati ljude, što crkvenjaci kažu da nisu tako što činili, već ne smije osuđivati ni ljudske grijehe. Jednostavno ne smije osuđivati

5. Crkva ne smije biti auto-referencijalna

Crkva je zarobljenica svog rigidnog jezika i previše je autoreferencijalna. Franjo upozorava da Crkva ne bi smjela sama sebi davati najvišu ocjenu i misliti da su svi ostali ispod te razine te bi je trebali dostići

6. Treba se je približiti današnjem društvu, a ne držati lekcije o nekim pitanjima

Crkva mora živjeti s ljudima i slijediti gramatiku jednostavnosti

7. Tko sam ja da sudim gay osobama?

Iako mnogi kažu da se ništa s homoseksualcima neće promijeniti jer katekizam Katoličke crkve govori da je Bog stvorio ženu i muškarca radi prokreacije, ipak se sve mijenja. Crkva više ne smije osuđivati homoseksualnost

8. Žalopojke su kao bumerang

Danas nisu potrebne žalopojke, potrebna je Crkva koja živi s ljudima, a jadikovanje udaljuje ljude od Crkve, kaže papa Franjo

9. Isus želi da mi kršćani budemo slobodni kao on

Dakle, slobodni u odlučivanju. Isus želi slobodnog čovjeka, a ne egoistične kršćane koji slijede samo vlastiti ja ili slabe kršćane koji nemaju volju. Želi slobodne ljude, a ne indoktrinirane

10. Potrebno je govoriti pozitivno

Na pitanje novinara zašto u Brazilu nije spominjao pobačaj i homoseksualni brak, Franjo je jednostavno kazao kako se Crkva izjasnila o tome i u Brazilu je bilo bolje govoriti pozitivno

11. Crkva ne smije telekomandirati ljude

Ti ljudi su nesposobni u kreativnosti, uvijek treže povezivanje s voljom drugog. Čovjek nije slobodan ako ne zna govoriti s Bogom

12. Biti biskup je lijepo, ali problem nastaje kada netko traži taj posao

Karijerizam u Crkvi nije dobrodošao. Postoji opasnost da se taj smatra višim od drugih, da se osjeća kao princ, objašnjava Franjo

13. Crkva bez žena isto je što i apostolski koledž bez Marije

Uloga žena je ikona Djevice, Gospe. A Gospa je važnija od apostola. Crkva je žensko jer je majka i žena

14. Načinit ćemo teologiju žene

Marija je važnija od biskupa apostola pa je tako žena u Crkvi važnija od biskupa i svećenika

15. Bolji odnos s pravoslavcima

Kada se čita Dostojevskog, kaže Franjo, osjeti se istočni duh. “Imamo potrebu za tom svjetlošću s Istoka”

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.