DON ANTE KOMADINA:

Zakon će omogućiti da dijete u BiH ima tri majke i dva oca

Foto: Zoran Grizelj
Zakon će omogućiti da dijete u BiH ima tri majke i dva oca
07.11.2013.
u 10:49
Don Ante Komadina govori o nacrtu zakona o liječenju biomedicinski potpomognutom oplodnjom
Pogledaj originalni članak

Danas će se u dvorani federalnog Parlamenta održati završna rasprava o nacrtu zakona o liječenju neplodnosti biomedicinski potpomognutom oplodnjom. Ova tema izazvala je mnogo kontroverzi, žestoke rasprave onih koji su za i protiv ovoga zakona. Tema umjetne oplodnje za sobom vuče mnoge polemike, a uoči rasprave smo razgovarali s dr. sc. doc. don Ante Komadinom, profesorom moralne teologije na Katehetsko-teološkom institutu u Mostaru.

•Kakav je stav Crkve prema spomenutom zakonu?

Ne možemo biti zadovoljni zato što se polazi od nekih načela koji nisu u skladu s moralnim naukom Katoličke crkve.

•Što su točno problemi?

Tri su temeljna razloga zbog kojih se moralna načela ne mogu uskladiti s takvom praksom. To je dostojanstvo ljudske osobe od začeća do prirodne smrti. To je prvo načelo i temeljno ujedno. To ljudsko biće, bez obzira u kojoj je razvojnoj fazi, ima svoje dostojanstvo i to treba poštovati. Drugo, dijete je Božji dar. Ono nije nikakvo pravo, ne mogu supružnici reći da imaju pravo imati dijete. Dijete nije produkt nekog tehničkog postupka. Ako je dijete dar, a ne pravo onda ono prozilazi iz sebedarja supružnika. Iz toga nastaje novo ljudsko biće. Nije bračni čin samo fizički, spolni čin. To treba biti i međusobno darivanje supružnika gdje će duh i tijelo biti povezani, isto kao što čovjek ima duh i tijelo, a ne samo tijelo. Treća stvar je jedinstvo obitelji. Ono se razara s ovakvom potpomognutom oplodnjom. Ne želim pretjerivati, ali može se dogoditi da netko ima tri majke i dva oca.

•To zakon omogućava?

Da! Dijete može imati majku koja je darovateljica jajnih stanica, majku koja je dijete nosila i majku koja će dijete odgajati. Oca može imati biološkog i onoga koji će ga udomiti. Da ne pričamo o mogućnostima koje nastaju kroz banku sperme, jajnih stanica itd. Mogući su incesti i brojne druge kombinacije. Također, stalno se rabi riječ oplodnja. Taj pojam se koristi za neke druge. To je kod životinja. Ovdje govorimo o začeču, umjetnom začeču. Dijete koje se rodi na umjetni način opet je dijete i ima svoje dostojanstvo.

•Na raspravi oko ovoga zakona u Mostaru ste govorili i o problemu zamrzavanja embrija?

Naravno! Što se događa kod umjetnog začeća s onim embrijima koje tehničar nije prepoznao kao dovoljno jake. Uzimaju se najbolji i stavljaju u rodne puteve žene. Ostali se zamrznu i ostave po strani. Oni su na temperaturi nižoj od -200 stupnjeva. Rade se i različite kombinacije, pokusi, ima prostora za trgovinu. To je pravi trafficking.

•Ima li ijedan dio ove priče s kojim je Crkva zadovoljna?

Mi smo na početku procesa pozdravili inicijativu građanskih vlasti u Federaciji da se u područje umjetnog začeća unese više reda, pravila i nadzora. Ipak, smatramo da nacrt ovoga zakona treba ozbiljnu doradu u više smjerova

•Sasvim je izvjesno kako će ovaj zakon uskoro biti usvojen i da će stupiti na snagu. Kako će se i hoće li se Crkva i dalje boriti protiv ovoga zakona?

Mi se nećemo boriti protiv toga. Mi ćemo zastupati svoj stav. Na ovu temu su jako osjetljive žene koje zaista žele postati majke. I ja shvaćam tu želju da netko želi imati svoje dijete, ali svi mi želimo neke stvari, imamo svoje želje. Ipak, imamo neke granice koje ne smijemo prijeći u ostvarenju svojih želja. Crkva će zastupati svoja načela i preporučivati će ih svojim vjernicima, a to što dio ljudi to neće poštovati je nešto što se jednostavno događa.

•Čitanjem ovoga zakona može se zaključiti da je neplodnost apsolutno zlo. Kakav je vaš stav?

U dokumentu koji smo spremili federalnim nadležnim institucijama napisali smo kako je nacrt zakona zanemario preventivni i edukativni vid problema te da je nužno zakonom i drugim mjerama afirmirati činjenicu da fizička neplodnost nije apsolutno zlo. Ni nagon za održanjem vrste, ni strast, ni institut braka ne daju ni izvanbračnim ni bračnim partnerima “pravo imati dijete”.

•U tom dokumentu predloženo je i posvajanje djece umjesto umjetne oplodnje?

Bračni partneri koji, nakon što su iscrpili zakonske mogućnosti u zdravstvu, mogu pokazati velikodušnost posvajajući napuštenu djecu ili predano se baveći različitim oblicima odgojnog djelovanja pomaganjem drugim obiteljima, siromašnoj djeci, djeci s poteškoćama, ili općenito društveno korisnim radom te tako ostvariti duhovno pa čak i pravno očinstvo i majčinstvo.

•Za četvrtak je sazvana završna rasprava o ovom spornom zakonu. Hoćete li vi nazočiti tome događaju?

Ne, nismo čak ni dobili pozivnicu ili obavijest o tome događaju. Zato, ovim putem, apeliramo na savjest onih koji će glasovati i odlučivati o usvajanju zakona o liječenju neplodnosti biomedicinski potpomognutom oplodnjom. Ovaj nacrt zakona ne samo da nije u skladu s naukom Katoličke crkve, nego nije u skladu ni s temeljnim načelima odgovorne bioetike. To se mora uzeti u obzir.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.