Veliki uspjeh Semira i njegovih prijatelja

Solarni automobili

31.01.2016.
u 07:15
Rezultat nesebičnog zalaganja 
aa sarajevskim srednjoškolcima
Pogledaj originalni članak

Profesor Sabahudin Vrtagić i magistar Semir Šakanović, iz Velike Kladuše, zajedno s učenicima Međunarodne škole u Sarajevu, razvili su automobil na solarni pogon, piše Večernji list BiH. Legendarni yugo 45 preuređen je i sad umjesto nafte kao pogonske energije koristi sunčevu energiju. Yugo na solarni pogon već privlači veliku pozornost, kako slučajnih prolaznika, tako i onih koji žele doznati više o tome kako izgleda i radi automobil na solarni pogon. Njegova prva promidžba održana je krajem svibnja prošle godine.

Produžen za 95 centimetara

Popularni yugo 45 produžen je za devedeset i pet centimetara, a profesor Vrtagić objašnjava kako je želio produljiti Yugu kako bi dobio sasvim autentičan automobil.

To je bila i jedna od najkompliciranijih zadaća prilikom izrade ovog automobila jer je trebalo rasjeći automobil, produljiti ga i potom spojiti.

- Htjeli smo dobiti nešto novo i čini mi se da smo uspjelim, kaže Vrtagić. “Solarni yugo” sada je dvosjed, dok je stražnji dio rezerviran za solarne panele i akumulatore. U automobil je ugrađen električni motor iz viljuškara, a njegova sadašnja snaga je šest kilovata. Motor je sam po sebi snage trinaest kilovata, ali je tu snagu imao na osamdeset volti.

Međutim, sad je spojen na četrdeset osam volti tako da mu je i snaga manja. Na automobil su instalirana i dva solarna panela, oba snage po sto sedamdeset i pet vati, a unutar automobila su ugrađena i četiri akumulatora. Kad je prosječno sunčan dan, u roku od desetak sati moguće je napuniti jedan akumulator, a kad nema sunca, akumulatori se mogu puniti i punjačem koji je specijalno napravljen za ovaj automobil. U automobilu je ostao yugin mjenjač s pet brzina i ‘rikvercom’, a sad automobil ima i dvije električne brzine. Vrtagić kaže kako je prilikom testiranja ostvarena maksimalna brzina od sedamdeset kilometara na sat, ali da će pravi testovi tek uslijediti kad automobil bude registriran i izađe na neku od cesta. Pretpostavlja kako je autonomija automobila oko pedeset kilometara, ali će i taj aspekt dodatno biti testiran nakon registracije automobila. A registracija ovakvog automobila je još jedna zapreka u nizu koju nastoje svladati.

Električni četverokotač

Zakoni u BiH ne poznaju električne automobile, a posebice ne poznaju automobile na solarni pogon. Atest nastoje dobiti na Strojarskom fakultetu u Sarajevu, ali kažu da nemaju pojma kakvi će podaci pisati u prometnoj dozvoli koju tek očekuju. - Mi nemamo zakon o električnim vozilima. Kako će oni njega nazvati, stvarno ne znam. Možda ga nazovu električni četverokotač ili nekako slično, kazao je Vrtagić. On dodaje kako je projekt vodio zajedno sa svojim učenicima, koji su mu pomagali u svemu, od prikupljanja novca, do same izrade automobila.

– Naravno, nisam im smio dati da rade neke stvari koje mogu biti opasne, poput rada s istosmjernom strujom, ali su u ostalim fazama projekta dali puni doprinos, istaknuo je Vrtagić koji je dodao da je imao pomoć i od mnogo drugih ljudi. Učenici su kazali kakao im je bilo teško izdvojiti što je bilo najzanimljivije prilikom rada. Ako biste htjeli iskoristiti besplatnu sunčevu energiju i napraviti ovakav automobil, spremite se i na određene troškove.

Vrtagić objašnjava da je u ovaj automobil uloženo 7000 KM, ali i mnogo sati vlastita rada, kao i pomoći prijatelja koji svoj rad nisu naplatili. Prva promidžba yuga 45 izazvala je ogromnu pozornost. •

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.