Da u Bosni i Hercegovini vlada imovinsko-pravno bezvlašće, ponajprije oko tumačenja što je to i tko upravlja državnom, pa i vojnom imovinom, svjedoče tri recentna slučaja u kojima se, ovisno o političkim i nacionalističkim afinitetima, u javnoj areni zauzimaju posve različita stajališta. Čak i od institucija i osoba koje tu državu i niže razine vlasti predstavljaju. A sve se dodatno zapetljalo, dapače zakompliciralo, bez naznaka popravljanja situacije, odlukama ranijih visokih međunarodnih predstavnika. Umjesto da budu tumači i oni koji u konačnici raspetljavaju prijepore, trenutačno vlada potpuni kaos, a štete se već broje u milijunima. Uz poznatu zabranu prodaje, prenamjene i dodjele državne imovine do donošenja odgovarajućeg zakona. Slučaj prvi – Naftni terminal Dretelj. Pravobraniteljstvo BiH uključilo se u zaustavljanje njegove prodaje uz tvrdnje kako je riječ o državnoj imovini. Slučaj drugi – izgradnja muslimanskog groblja u Stocu.
Potpora bezakonju
Državna imovina, poljoprivredno zemljište, ali svejedno je izgrađen dio groblja bez ikakva reagiranja institucija BiH, entiteta Federacija BiH, županije sa sjedištem u Mostaru. Tek je načelnik Stjepan Bošković reagirao najavljujući kaznene prijave protiv svih koji su se ogriješili o zakon. Druge institucije zakon ne brine. Slučaj treći - izgradnja autoceste na koridoru Vc kod Mostara. Dva probošnjačka člana Predsjedništva BiH, Denis Bećirović i Željko Komšić, bez ikakva zakonskog uporišta obustavila su izgradnju autoceste. Opet se tvrdi kako štite vojnu, a opet državnu imovinu, čak i unatoč tome što je ministar obrane BiH Zukan Helez odobrio da se na tome dijelu gradi prometni koridor Vc. No, posebno je zanimljiv slučaj Terminala Dretelj. Naime, u “trgovini” ovim dijelom “državne imovine” sudjelovao je i sam Ured visokog međunarodnog predstavnika, odnosno prinudna upraviteljica Toby Robinson. Na tu činjenicu nedavno je upozorila i stečajna upraviteljica Hercegovačke banke. Imovinsko-pravno stanje u Bosni i Hercegovini već godinama predstavlja jedan od najsloženijih izazova za političke i pravne institucije. Osnovni problem proistekao iz tih slučajeva jest nejasna definicija tko ima pravo upravljati državnom i vojnom imovinom. Dok se u javnoj areni povremeno zauzimaju različita stajališta, ne postoji jasan zakonodavni okvir koji bi omogućio transparentno upravljanje imovinom, a političke nesuglasice još više kompliciraju stvari.
Na osnovi različitih interesa političkih strana, ne samo da je imovina u zemlji podložna kontroverznim transakcijama već se i pristup njoj često blokira ili mijenja prema političkim afinitetima. Jedan od najpoznatijih slučajeva koji ilustrira ovu pravnu zbrku jest slučaj Naftnog terminala Dretelj. Pravobraniteljstvo BiH se angažiralo u pokušaju zaustavljanja njegove prodaje, tvrdeći da je riječ o državnoj imovini, dok su drugi akteri tvrdili da je terminal već bio privatiziran.
Zakomplicirali problem
Za BiH, koja se već bori s problemima vezanim uz upravljanje državnom imovinom, OHR-ovo angažiranje samo je dodatno zakompliciralo situaciju. Iako su njegovi ciljevi bili stabilizirati zemlju, učinak njegovih odluka često je bio kontraproduktivan jer nisu se rješavale temeljne pravne nesigurnosti. Čak i nakon njegovih intervencija, pravni okvir je ostao nejasan, što je omogućilo političkim akterima da stalno preispituju i manipuliraju imovinskim pitanjima. Imovinsko-pravna nesigurnost koja pogađa BiH ima duboke političke i pravne korijene. Slučajevi kao što su Naftni terminal Dretelj, izgradnja groblja u Stocu i blokada izgradnje autoceste na koridoru Vc, jasno pokazuju kako nejasni zakonski okviri mogu stvoriti ozbiljne probleme. Uključivanje OHR-a, koji je trebao biti posrednik u tim pitanjima, samo je dodatno zakompliciralo pravnu situaciju. OHR-ovo sudjelovanje u odlučivanju o imovinskim pitanjima nije pridonijelo stabilnosti već je produbilo političke i pravne nesigurnosti. Bosna i Hercegovina treba hitnu reviziju zakona koji će omogućiti jasne smjernice za upravljanje imovinom i osigurati zakonodavnu stabilnost kako bi se spriječile daljnje pravne komplikacije, počesto nacionalni i politički sukobi.