bez financijske pomoći

Od prijevoza putnika zarade 4,8 milijuna, a potroše više od 18 milijuna maraka

Od prijevoza putnika zarade 4,8 milijuna, a potroše više od 18 milijuna maraka
20.02.2019.
u 17:20
Pogledaj originalni članak

Ako federalna Vlada ne bude isplaćivala ranije ugovorene novčane transfere-subvencije, Javno poduzeće Željeznice Federacije BiH, u koje je proteklih godina uloženo na stotine milijuna maraka, teško će moći opstati u skorijoj budućnosti.

Zarada i potrošnja

Kako prognoza nije nimalo optimistična glede opstanka ovoga javnog poduzeća, najbolje potvrđuje i njihovo izvješće o poslovanju koje su uputili Vladi FBiH i u kojem jasno piše da neispunjavanje ranije ugovorenih obveza federalne Vlade izravno utječe na negativno poslovanje Željeznica zbog nedostatka odobravanja sredstava iz proračuna FBiH za namjenu financiranja održavanja željezničke infrastrukture, što je zakonska obveza Federacije BiH.

“Navedena zakonska obveza ne provodi se u cijelosti, odnosno pokriva svega oko 60% troškova održavanja željezničke infrastrukture, dok preostali trošak ide na gubitak poslovanja željeznica koji se na kraju knjiži na teret kapitala”, piše u informaciji o utrošku sredstava odobrenih proračunom Federacije BiH za 2017. godinu i “Subvencije javnim poduzećima - Transfer Željeznicama FBiH”. Iz spomenute informacije predviđeno je da sredstva za potrebe financiranja željezničke infrastrukture u 2017. godini iznose 65,047.359 KM. Spomenuti iznos stavljen je u plan poslovanja za 2017. godinu i za navedeni iznos tražena su sredstva u proračunu Federacije BiH. No, umjesto dogovorenih subvencija, čiji iznos prelazi 65 milijuna KM, Vlada FBiH je za namjenu održavanja željezničke infrastrukture odobrila sredstva u iznosu od 19,240.000 KM. To, kako piše u izvješću, nije bilo dovoljno za tekuće održavanje i zadovoljavanja minimuma osnovnih potreba za sigurnosno odvijanje željezničkog prometa, tako da je JP Željeznice Federacije BiH iz svojih sredstava za ove namjene potrošio iznos od 13,772.356,64 KM čime su ukupni troškovi održavanja željezničke infrastrukture za 2017. godinu iznosili 33,012.356,64 KM, umjesto predviđenih 65 milijuna KM. O radu Željeznica FBiH, kao i financijskim dubiozama, Federalno ministarstvo prometa i veza nedavno je pismeno je obavijestilo Vladu Federacije BiH. Ukupni prihodi za prijevoz putnika u 2017. godini Željeznica FBiH bili su nešto veći od 4,8 milijuna maraka, dok je rashod bio veći od 18 milijuna maraka. Kad je u pitanju prijevoz robe u istom razdoblju, prihod je iznosio nešto više 35,7 milijuna, a rashod je bio veći od 62,7 milijuna maraka. Uz materijalne troškove i troškove usluga, najveći rashodi, što je vidljivo iz izvješća, idu na troškove zaposlenika ovoga javnog poduzeća, kojem neće ništa biti bolja situacija i u ovoj godini. Razlog za takvu najavu leži u činjenici da je Ministarstvo financija FBiH u nemogućnosti, zbog nedostatka novca u proračunu, realizirati ranije doneseni prijedlog zaključka na ime povećanja isplate sredstava na poziciji transfer Željeznicama FBiH u proračunu za 2019. godinu za iznos od 13,772.356,64 KM koji predstavlja razliku između doznačenih i utrošenih sredstava za namjenu financiranja željezničke infrastrukture.

Mišljenje Ministarstva

“Za ovaj prijedlog zaključka zatraženo je mišljenje Federalnog ministarstva financija koje nije podržalo prijedlog zaključka zbog nedostatka financijskih sredstava u 2019. godini, kao i već planiranih 13 milijuna KM za financiranje izgradnje željezničke infrastrukture na poziciji 6154 - Kapitalni transferi javnim poduzećima”, stoji u izvješću.

Još lani su, za razliku od izjave predsjednika Vlade FBiH Fadila Novalića koji tvrdi kako su za vrijeme njegova mandata Željeznice Federacije BiH doveli na prag pozitivnog poslovanja, revizori utvrdili kako ovo poduzeće kontinuirano iskazuje gubitke u poslovanju, koji su u 2017. godini 4,230.171 KM, što je dovelo do značajnog smanjenja kapitala i potpune nesolventnosti i nelikvidnosti.

“Kapital je u posljednjih 13 godina smanjen za 682,222.072 KM, a na datum bilanca iskazane su obveze od 798,078.185 KM, i to dugoročne 488,548.698 KM, a kratkoročne 309.529.487 KM, obveze prema zaposlenima iskazane su 190,560.742 KM, dok su tekuća sredstva samo 72,361.587 KM. Revizori napominju kako ovakvo poslovanje s kontinuiranim gubicima upućuje na postojanje značajne neizvjesnosti u vezi sa sposobnošću poduzeća da nastavi s vremenski neograničenim poslovanjem. Spomenuli su kako Vlada FBiH i institucije upravljanja JP Željeznice FBiH, Skupština, Nadzorni odbor i Uprava Društva nisu načinili strateški plan održivosti i unapređenja poslovanja koji bi se mogao provesti u praksi.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.