RAZGOVOR: Marinko Čavara

Nisam u cijelosti zadovoljan radom Vlade Federacije BiH

Foto: VL FOTO
Nisam u cijelosti zadovoljan radom Vlade Federacije BiH
16.11.2015.
u 09:14
Pogledaj originalni članak


Vlasti Federacije BiH nastojat će ubrzati procedure kako bi se što prije vratila prava branitelja koja su im oduzele “platformaške” vlasti nezakonitom revizijom koja je bila puna nedostataka. Unatoč tome što su prvostupanjski sudovi odreda potvrdili da je revizija bila nezakonita, branitelji čekaju na odluke drugostupanjskog Vrhovnog suda Federacije BiH pred kojim se nalazi čak 4500 takvih neriješenih predmeta. Potvrdio je to predsjednik Federacije BiH Marinko Čavara s kojim je razgovarao redakcijski kolegij Večernjeg lista. “Revizija nije mogla biti provedena bez Tima za koordinaciju. Zakon jasno kaže kako reviziju o braniteljskim pravima provode tim za koordinaciju revizije i revizorski timovi. Još uvijek, međutim, nisu provedene odluke Ustavnog suda po pitanju neustavnosti određenih zakona o reviziji braniteljske populacije. Znam da su mnogi stradalnici rata, koji su izvedeni iz prava, svoja prava tražili na sudovima i da su svi dobili slučajeve na sudu. Drugi je problem da je drugostupanjski organ Vrhovni sud i da je na njemu više od 4500 predmeta na čekanju jer ih nije u stanju sve obraditi. I sad će stradalnici morati čekati po nekoliko godina kako bi bili vraćeni u prava, što je, jasno, i bio cilj “platformaške” vlasti da provedu svoju samovolju. Kod hrvatskih branitelja koji su izvedeni iz prava nastojali su stvoriti nezadovoljstvo kako bi ih ponizili i da onda oni svoju pravdu moraju čekati godinama na Vrhovnom sudu. To je problem koji treba riješiti tako što bi se predmete trebalo vratiti na Županijski sud. Ali, opet, tu postoje pravne zavrzlame koje treba riješiti. Kako to napraviti, raspravljali smo ovih dana, ističe Čavara.
• Što će biti vaši prioriteti u ovom mandatu federalne vlasti?
- Preuzeli smo vlast u FBiH nakon “platforme” koja je napravila pogubne rezultate i po pitanju gospodarstva narušavanja konkurencije u FBiH. Uspostavljen je režim koji je preferirao čisto stranački podobne. Narušeni su bili i međunacionalni odnosi, poglavito između Hrvata i Bošnjaka u FBiH. Naša obveza su prvenstveno euroatlantske integracije, a s druge strane, ekonomsko-socijalne reforme imajući još jednu pogodnost ili sreću da nam je Europska unija pružila još jednom ruku.
• Kako komentirate činjenicu da je Milan Dunović ostao potpredsjednik Federacije BiH iako njegov DF nije dio vlasti?
- Pa, očito je da što se tiče dogovora SDP-a i DF-a po pitanju izbora gospodina Dunovića za potpredsjednika FBiH iz reda srpskog naroda, javnosti nije predočeno što su se sve dogovorili. Nekorektno je da jedna stranka koja kaže da izlazi iz vlasti ostaje na pozicijama kako bi koristila poluge te vlasti da djeluje kao oporba. Znači, to je besmislica koja je moguća u BiH, u svakoj državi to bi bilo osuđeno u javnosti kao nekorektno ponašanje, međutim, u medijima u FBiH to se čak na neki način i pozdravlja.
• Zašto se onda jasno ne kaže da je Demokratska fronta sastavni dio vlasti Federacije BiH?
- DF je deklarativno izišao iz vlasti, ali je stvarno ostao u njoj, i to često ponavljam.
Koliko Milan Dunović, kao potpredsjednik, može kočiti procese u Federaciji BiH?
- Potpredsjednici Federacije imaju ulogu u davanju suglasnosti za imenovanje Vlade, sudaca Ustavnog suda, članova FERK-a i Povjerenstva za vrijednosne papire, te druge poslove koje im u zadaću stavi predsjednik FBiH. Potpredsjednici nisu šefovi izvršne vlasti, kako se to nastoji predstaviti. Oni ne čine predsjedništvo FBiH, jer takvo što ne postoji. Predsjednik potpisuje i ratificira međunarodne sporazume. Potpisuje ukaze i ni jedna odluka ne može stupiti na snagu dok je ne potpiše. To je jedna iznimna ovlast koju nema nitko, čak ni u zemljama regije. Potpredsjednik Federacije BiH, međutim, može blokirati odluke tamo gdje daje suglasnost i može tražiti ocjenu ustavnosti za svaki akt jer je kvalificirani podnositelj zahtjeva.
• U kojem smjeru vidite preustroj Bosne i Hercegovine te potencijalne izmjene Izbornog zakona?
- Nažalost, imamo stanje koje ne odgovara temeljima ustroja FBiH i BiH. Državu, prema Ustavu, čine tri ravnopravna konstitutivna naroda, a u praksi nisu jednakopravni. Ono što bi trebala biti temeljna zadaća promjene Izbornog zakona jest da osigura zastupanje konstitutivnih naroda i svih drugih građana. Danas imamo mogućnost izigravanja tih pravila, pa smo osam godina imali hrvatskog člana Predsjedništva BiH kao nelegitimnog predstavnika Hrvata. Prije svega, to bi trebalo mijenjati. S druge strane, imamo problem zastupanja i u domovima naroda. Cijeli proces gubi smisao jer predstavnike jednoga naroda ne bi trebao birati netko drugi.
• Kakvo je vaše mišljenje, ima li se odlučnosti to konačno mijenjati?
-Do sada nije bilo dobre volje. Svi bismo trebali shvatiti da bez tih rješenja ne možemo ostvariti nikakav veliki napredak prema europskim integracijama, govoriti o stabilnosti BiH. Ako se jedan narod osjeća obespravljeno i ne može birati legitimne predstavnike, onda je normalno teško govoriti o kvalitetnim odnosima među narodima. Ovoj situaciji oko manipulacija s izborima su doprinijele i odluke visokih predstavnika koji su mijenjali Izborni zakon. Temeljno za hrvatski narod jest poštovanje načela legitimnog zastupanja.
• Možete li zamisliti put prema konačnom dogovoru o drukčijoj BiH s ukidanjem Federacije BiH, čime bi se dovelo u pitanje postojanje i Republike Srpske koju osporava značajan dio javnosti?
- Politika je umijeće mogućeg. Pitanje je, međutim, što oni, koji su deklarativno, primjerice, protiv Republike Srpske, čine u stvarnosti. Svojim istupima je vjerojatno samo učvršćuju. No, postojeće uređenje BiH se ne može mijenjati na taj način. Treba, prije svega, stvarati bolje odnose među narodima i strankama, te time relativizirati sve podjele, raditi na približavanju Europskoj uniji gdje će biti manje važno kako smo unutra organizirani. Dok još uvijek postoji radikalna retorika i ponašanje, koja mislim nije izražena na hrvatskoj političkoj sceni, imamo ovakvu podjelu BiH i odnose koji se međusobno hrane. Ne može nitko samostalno donijeti odluku o ukidanju Federacije, pa bio on i predsjednik entiteta, ali kroz njezinu reorganizaciju možemo napraviti učinkovitiju i racionalniju Federaciju koja bi bila potpora gospodarstvu.
• BiH ne treba posebno Srbima jer imaju RS, ni Bošnjacima koji imaju Federaciju kao malu državu, a najviše treba Hrvatima. No, kod Hrvata je stvorena kritična masa da su protiv BiH. Kako promijeniti to opredijeljenje, da budu najveći domoljubi, ne ovakve BiH, nego zemlje u kojoj bi bili jednakopravni i jednaki?
-Mislim da nije problem u odnosu Hrvata prema Bosni i Hercegovini. Problem je, rekao bih, percepcije da Hrvati moraju dokazivati da su za Bosnu i Hercegovinu. Pogledajte primjer tročlanog Predsjedništva. Nastalo je kao instrument povratka povjerenja u državne institucije sva tri konstitutivna naroda. Ako u dva navrata imate situaciju da jednome narodu netko nameće političke predstavnike, člana Predsjedništva, onda je posve logično da gube povjerenje u tu instituciju, a ona je metafora države. Država se ne može automatski voljeti. Mora biti dobra i pravedna majka svoj djeci. To, međutim, nije slučaj. Nije problem politike Hrvata i ja iskreno izbjegavam dokazivanje da sam za Bosnu i Hercegovinu. I kroz referendum za neovisnost, obranu Bosne i Hercegovine i brojne druge geste pokazali smo za što smo opredijeljeni. Hrvati su, bit ću slobodan reći, najveći kohezijski čimbenik koji doprinosi stabilnosti BiH. Zabluda je i da Bosna i Hercegovina ne treba Srbima ili Bošnjacima.
• Kako ste zadovoljni radom federalne Vlade i jesu li točna nagađanja da predsjednik vaše stranke Dragan Čović kani smijeniti nekoliko ministara iz redova vaše političke stranke?
- Osobno nisam zadovoljan radom federalne Vlade. Mislim da je previše vremena prošlo i da nisu dovoljno brzo donesene suštinski važne promjene, čak i unatoč blokadi Demokratske fronte. Činjenica jest da su ministri došli u ministarstva koja funkcioniraju dugi niz godina te da postoji javna ili tiha opstrukcija novih ministara kako bi se ta administracija nametnula kao dominirajuća. S druge strane, kada se okupi 17 ljudi s različitim životnim putevima, teško je to ukomponirati u jednu funkcionalnu cjelinu. No, prošlo je to razdoblje i sada očekujem da će Vlada u punom kapacitetu raditi zajedno sa Savezom za bolju budućnost, partnerom koji se odnedavno priključio većini.
• Izbjegli ste odgovor oko eventualne smjene ministara iz redova HDZ-a BiH?!
- Nitko nije savršen za obavljanje dužnosti. I ja za sebe kažem da se vježbam za ovu dužnost. Međutim, činjenica jest da su se neki bolje snašli na pojedinim pozicijama. Bilo je to određenih nespretnosti i pogrešnih odluka. Nadam se kako se to neće više događati.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.