Uz poruku kako će ostati u blokadi od Une do Drine, od Save do mora, prijevoznici teretnih vozila, koji od jučer prosvjeduju te koji tvrde kako prosvjedi nisu usmjereni protiv građana, već protiv sustava koji ih zanemaruje dugi niz godina, ističu kako neće odustati od svojih zahtjeva. Za to vrijeme predstavnici političkih opcija koje čine vlast ne uspijevaju se dogovoriti oko rješenja kojima bi se stanje barem djelomično popravilo, piše Večernji list BiH.
Kao što je bilo i najavljeno u nizu medijskih istupa, predstavnici prijevozničkog sektora okupljeni u Konzorcij Logistika BiH jučer su počeli prosvjede zbog neispunjavanja njihovih zahtjeva koji uključuju, uz ostalo, povrat trošarina i učinkovitiji rad graničnih prijelaza, ali i zbog urušene konkurentnosti unutar EU prostora, kao i nedovoljnog angažmana institucija u smislu smanjenja birokratskih procedura, a rezultat prvog dana bio je iznimno otežan promet na brojnim lokacijama u zemlji.
Carinski terminali
Izačić, Velika Kladuša, Kamensko, Bijača, Orašje, Šamac, Pavlovića Most/Popovi, Bratunac, Strmica, Gradiška i Rača lokacije su na kojima su teretnjaci blokirali teretne terminale, no značajno veće gužve stvorene su uslijed blokade cestovnih pravaca u zemlji, počevši od Sarajeva, Banje Luke, Tuzle i Živinica, preko Doboja i Mostara pa do Travnika (Dolac na Lašvi), Viteza (kod impregnacije, semafori), Bugojna (Podgaj, prema Donjem Vakufu), Sarajeva, Banje Luke, Laktaša i Čelinca.
Problema je mnogo, počevši od pomalo apsurdnog pravila Europske unije, prema kojemu vozači iz BiH na teritoriju Unije mogu boraviti najdulje 90 dana u 180 dana, a što brojne kompanije u BiH dovodi do ruba konkurentnosti, pa i održivosti poslovanja, preko nedovoljnog broja graničnih prijelaza osposobljenih za prijevoz svih vrsta robe, uključujući i hranu, što pak baca na koljena poljoprivredne proizvođače, pa do birokratskih procedura u smislu dozvola.
Prijevoznici, podsjećamo, traže ukidanje diskriminacije u EU - primjena AETR i SSP sporazuma, povrat 50 posto trošarina na gorivo, kao u zemljama EU-a, popust od 50 posto na cestarine putem jedinstvenog TAG sustava, priznanje statusa “izvoznika usluga” za prijevozničke kompanije, smanjenje zadržavanja na granicama za najmanje 50 posto, funkcionalnu koordinaciju svih inspekcija u korist prometa i logistike, rasterećenje poslovanja na državnoj i entitetskoj razini te digitalizaciju i ubrzanu provedbu eCMR i NCTS sustava.
Glavni koordinator Konzorcija Logistika BiH Velibor Peulić uputio je ključne zahtjeve. Prvi je prestanak uhićenja bh. vozača u EU, a koji je posljedica pravila 180/90, što se treba hitno mijenjati, a poglavito uslijed činjenice da se svaki prelazak u EU računa kao jedan dan. Drugi se odnosi na povrat 50 posto trošarina, a jedan od zahtjeva je i smanjenje zadržavanje na carinama, kazavši kako su prijevoznici iz drugih država favorizirani na granicama Bosne i Hercegovine u odnosu na domaće prijevoznike. Također je kritizirao ministra Edina Fortu, kazavši kako on mora popraviti pravilnik koji je samo u njegovoj nadležnosti tako da u njega doda 20 riječi, za što mu ne treba nikakva suglasnost.
Fortin odgovor
Posljedica prosvjeda, upozorili su ranije, zasigurno će se osjetiti u smislu protočnosti opskrbnih lanaca te su pozvali građane na razumijevanje i podršku, uz savjet da planiranje zaliha prilagode novonastaloj situaciji kako bi umanjili moguće posljedice. Pitanje rješavanja problema traži koordinaciju većeg broja institucija, a kako je jučer na hitnoj konferenciji za medije objasnio prozvani ministar Forto, položaj transportnog sektora u BiH će se popraviti na način na koji prijevoznici traže onog trenutka kada BiH uđe u EU.
- Molim vas da ne slušate one koji koče naš ulazak u EU, kako nam daju savjete kako da popravimo ovo što traže prijevoznici - poručio je Forto. Naglasio je i kako će se izmjena schengenskog režima dogovoriti onog trenutka kada BiH uđe u EU, a ranije jedino unutar regionalne inicijative u kojoj će biti sve zemlje zapadnog Balkana koje imaju isti problem. Poručio je i kako neće biti izmjene schengenskog režima bez regionalne inicijative tako da se vozači izuzmu onako kako su izuzeti piloti u zrakoplovnim posadama ili vozači u željezničkom i brodskom prijevozu. Potvrdio je kako je dogovoreno da će se ići regionalno u smjeru rješavanja ovog problema, uključujući i usuglašenu izjavu odnosno uputu za sve institucije BiH, a koja je pripremljena s Konzorcijem Logistika BiH.
Uputio je i odgovor na prozivke koje su vezane uz nadležnosti Ministarstva, odbivši tvrdnje Konzorcija kako njegov resor nije ispunio ni jedan od njihovih 17 zahtjeva.
- Od 17 točaka, Ministarstvo je ispunilo 11 potpuno, pet je započeto i očekujem u idućih 45 dana da se i ovih pet ispuni. Jedna jedina koju nismo ispunili je ova koja se odnosi na schengenski boravak, a za koji oni znaju da se nije mogla ispuniti u ovom kapacitetu o kojem sad govorimo. Ali sve aktivnosti koje smo dogovorili suštinski smo ispunili - istaknuo je Forto.
Tijekom dana uslijedio je niz reakcija predstavnika institucija na svim razinama, a uz ostalo, oglasili su se i iz Vanjskotrgovinske komore BiH, čiji je predsjednik Ahmet Egrlić izjavio za Fenu da ta institucija podržava zahtjeve prijevoznika za rasterećenje tog sektora, ali da ne može podržati prosvjede i blokade koji mogu biti u koliziji s drugim granama gospodarstva.
Prema svemu sudeći, pred domaćom ekonomijom, ali i svakodnevnim aktivnostima koje traže brz prijevoz roba, izazovna su vremena.