obrazovanje u bih

Europski priznate diplome: Kako riješiti pitanje složenosti procesa akreditiranja?

Europski priznate diplome: Kako riješiti pitanje složenosti procesa akreditiranja?
28.01.2023.
u 10:10
Pogledaj originalni članak

Internacionalizacija, mobilnost, usklađenost nastavnih planova i programa sa zahtjevnim europskim standardima, digitalizacija... Strateški ciljevi visokog obrazovanja u BiH upravo bi trebali biti na navedenim kategorijama s kojima bi visokoškolske ustanove u zemlji u konačnici imale diplome koje će biti akreditirane i priznate u zemljama EU-a, piše Večernji list BiH. S obzirom na ubrzani integracijski proces BiH i EU-a, pitanje usklađivanja obrazovanja dodatno dobiva na vrijednosti, primjer čega je Sveučilište u Mostaru koje je, osim akreditacije od Agencije za razvoj visokog obrazovanja i osiguranja kvalitete BiH, prošlo i vanjsko vrednovanje od Agencije za znanost i visoko obrazovanje RH, čime je osiguralo prepoznatljivost diploma na međunarodnom planu.

Proces i sustav

Kako doznaje Večernji list, proces akreditacije treba promatrati i kroz kontekst složenosti samog sustava unutar BiH, a budući da postupak akreditacije visokoškolskih ustanova ulazi u područje obrazovanja, koje je prema Ustavu u nadležnosti županija, RS-a te Distrikta Brčko, postupak akreditacije u BiH provodi Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete BiH u suradnji s nadležnim institucijama. Državna je agencija donijela i kriterije za akreditaciju visokoškolskih ustanova u BiH (2016.), kriterije za akreditaciju studijskih programa 1. i 2. ciklusa u BiH (2017.) te odluku o normama kojima se određuju minimalni standardi u području visokog obrazovanja u BiH (2019.). Pritom svakako treba ukazati i na činjenicu da su ključne aktivnosti u postupku akreditacije isključiva nadležnost obrazovnih vlasti: donošenje akata kojim se uređuje postupak akreditacije te postupak formiranja i rada povjerenstava sastavljenih od stručnjaka, donošenje rješenja o akreditaciji, naknadne aktivnosti itd. Sve navedeno jasno pokazuje složenost procesa akreditacije kao takvog te se on u BiH od početka odvijao s poteškoćama i kašnjenjima. Nužna složenost sustava i postupka, uvjetovana različitim razinama nadležnosti, vjerojatno je ključni razlog zašto državna agencija još uvijek nije prošla akreditacije od Europske mreže agencija za osiguranje kvalitete (ENQA), što agencijama za visoko obrazovanje drugih država u Europskom prostoru visokog obrazovanja može biti povod za preispitivanje učinkovitosti sustava osiguranja kvalitete u visokom obrazovanju na cijelom teritoriju BiH. Zabilježeni su primjeri u kojima državne agencije susjednih država preispituju ili odbijaju priznati kvalifikacije stečene u BiH. S druge strane, Sveučilište u Mostaru, osim što je uspješno prošlo dva postupka akreditacije u BiH, prošlo je i postupak Agencije za visoko obrazovanje RH, i to temeljem važećih sporazuma, a na osnovi ovog vanjskog vrednovanja omogućeno je olakšano priznavanje diploma SUM-a u Europskoj uniji. SUM je prošao akreditaciju visokoškolske ustanove čiji ishod je rješenje o akreditaciji od nadležnog Ministarstva prosvjete, znanosti, kulture i sporta HNŽ-a prema preporuci Agencije za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvalitete BiH, čiji je rezultat upis Sveučilišta u Državni registar akreditiranih visokoškolskih ustanova 2015. te obnova akreditacije 2020. Budući da je akreditacija cikličan i zakonom obvezan postupak, SUM je dužan ponoviti isti postupak u idućoj akademskoj godini. Osim ovoga, SUM je 2017. prošao i postupak vanjskog vrednovanja Sveučilišta i njegovih sastavnica od Agencije za visoko obrazovanje RH. Postupak je proveden u kontekstu sporazuma koje SUM ima s nadležnim ministarstvom u RH te aktivnostima koje se odnose na pomoć Hrvatima u BiH, koja se u ovom slučaju odnosila na podizanje kvalitete jedine javne visokoškolske ustanove u BiH na hrvatskom jeziku kao službenom jeziku. Navedeno provedeno vanjsko vrednovanje od hrvatske državne agencije tako je uspješno provedenim postupcima akreditacije Sveučilišta u Mostaru od nadležnog ministarstva i državne agencije u BiH dalo međunarodni kontekst i potvrdu kvalitete, što je zasigurno doprinijelo i da se olakša postupak priznavanja diploma sa Sveučilišta u Mostaru i u RH i u drugim državama.

Gdje je rješenje

A što je s ostalim institucijama? Iako je većina visokoškolskih ustanova u BiH uspješno prošla postupak akreditacije te je upisana u Državni registar, čini se da je složenost državnog uređenja značajno ugrozila učinkovitost samog sustava, što se reflektira u postupcima priznavanja diploma u drugim državama, donosi Vecernji.ba. Otvoreno je pitanje je li ona prouzročena isključivo time što državna agencija nije akreditirana od ENQA-e ili ima još čimbenika. Također, akteri bi trebali postaviti i pitanje treba li tražiti krivca i postoji li samo jedan krivac u složenom postupku akreditacije ili pak početi raditi na rješavanju problema, a u tom procesu iznimno je važno utvrditi i kakve resurse i mehanizme ima BiH za provedbu postupka od kojega će pozitivne učinke imati svaki student. •

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.