Kolumna

Kakav su odnos Hrvati imali prema Vukovaru kad ih se tek 400 odazvalo da ga brane?

Kakav su odnos Hrvati imali prema Vukovaru kad ih se tek 400 odazvalo da ga brane?
08.11.2021.
u 12:10
Pogledaj originalni članak

Kada je general Tus 10. listopada 1991. objavio da svi koji žele braniti Vukovar dođu na Zagrebački velesajam, odazvalo se 400 ljudi. Ni ja nisam bio među njima, iskreno je, a valjda i samokritički prošlog četvrtka na tribini “Što čita Predsjednik” u Knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića u Zagrebu rekao predsjednik Republike Zoran Milanović. A prvog vikenda prikazivanja igranog filma Branka Schmidta “A bili smo vam dobri”, koji tematizira hrvatske branitelje, u hrvatskim je kinima, prema službenim podacima, vidjelo 2489 gledatelja. Za hrvatski film to i nije mala brojka, ali možemo samo zamisliti kakva bi gledanost tog filma sljedećih tjedana bila kada bi ga u kina išli pogledati svi oni koji imaju status branitelja? Doista i više nego relevantna i to čak i u regionalnim razmjerima, gdje filmovi domaćih kinematografija u pravilu prolaze mnogo bolje nego što hrvatski filmovi prolaze u hrvatskim kinima. Kada je prije tri godine, uoči obilježavanja pada Vukovara, u dvorani Vatroslava Lisinskog bila najavljena praizvedba prigodnog oratorija “Rapsodija za Vukovar”, koncert je otkazan jer je prodano premalo ulaznica. A da su na taj koncert došli samo oni stanovnici Zagreba koji svakog 18. studenoga pale svijeće uz zagrebačku Vukovarsku ulicu, za njih sasvim sigurno ne bi bilo dovoljno mjesta u dvorani Lisinski. Kakav su to onda odnos Hrvati imali prema Vukovaru 1991. godine, kada ih se samo 400 odazvalo na poziv generala Tusa, a kakav 2018., kada nisu pokazali gotovo nikakav interes prema oratoriju posvećenom Vukovaru? I kakav odnos prema tom gradu koji se naziva gradom herojem imaju danas, kada je tekst književnika i novinara Borisa Dežulovića o ritualnom obilježavanju pada grada Vukovara s više nego provokativnim naslovom izazvao velike rasprave i to ne samo po portalima nego i u mainstream medijima, ali i među općom populacijom? Na taj je tekst oštro reagiralo i Ministarstvo hrvatskih branitelja, a da bi onda na njihovu reakciju još oštrije reagiralo Hrvatsko društvo pisaca braneći pravo svog člana na slobodu iznošenja stavova i na slobodu pisanja. Jesu li svi koji kritiziraju Dežulovićev tekst doista taj tekst i pročitali? Ili ih je ponajprije zasmetao naslov sa psovkom, a već su ionako unaprijed nabrušeni i na Dežulovića i na njegove novinske tekstove i knjige te feralovsku prošlost. I puni predrasuda prema piscima i intelektualcima koji imaju petlju napisati i reći ono što se većina ne bi usudila. Neposredni povod za Dežulovićev tekst bilo je odgađanje koncerta Rade Šerbedžije u Vinkovcima najavljenog za 15. studenoga. U međuvremenu je otkazan i Šerbedžijin koncert u Koprivnici najavljen za 6. studenoga, zamišljen kao dar građanima podravske prijestolnice. I dok je odgađanje vinkovačkog koncerta obrazloženo blizinom dana pada Vukovara koji ove godine obilježavamo kao državni blagdan, kao razlog za koprivnički otkaz spomenuta je epidemiološka situacija. Zašto se u javnosti nije stvorila buka oko otkazivanja koprivničkog koncerta, kao što se stvorila oko onog vinkovačkog, koji je odgođen te će biti održan u prosincu? Zar zato što je na vlasti u Koprivnici SDP, pa se otkaz Šerbedžijina koncerta u posljednji trenutak ne komentira ideološkim naočalama? Očito, u Hrvatskoj i dalje postoje dvostruka mjerila za sve probleme s kojima se ovo društvo suočava. Tako će se brojni Hrvati ljutiti što Hrvatska ne snima filmove o razaranju Vukovaru (koje, metaforički rečeno, traje i dan danas), ali neće ići u kina pogledati Schmidtov film o braniteljima i njihovim problemima.
Brojni Hrvati ljutit će se što Dežulović brutalno propituje pretvaranje grada Vukovara u grad muzej u kojem se prošlost pokušava zacementirati, ali neće otići u Lisinski kako bi poslušali “Rapsodiju za Vukovar”. I da. Danas bi mnogi gorljivo branili čast grada heroja u koji država više nego darežljivo ulaže milijune kuna, a stanovnici tome usprkos masovno napuštaju taj nekada bogati i tolerantni grad na Dunavu. A zašto onda u listopadu 1991. na Zagrebački velesajam nije pohrlilo tisuće Zagrepčana kako bi išli obraniti napadnuti grad koji je, baš kao i Vinkovci, bio meta epohalnog prekomjernog granatiranja? Granatiranja za koje nitko i nije odgovarao, a koje je Vukovar pretvorilo u suvremenu Hirošimu u kojoj su ugledni srpski sineasti mrtvi hladni snimali svoje filmove. Njih, čini se, nisu mučile dvojbe koje su mučile glumicu Dušicu Žegarac koja je u Vukovaru 1993. snimala film “Vukovar, jedna priča”. I u memoarima napisala “nemoralno je i bezočno igrati se umjetnosti na stratištima i nevidljivim grobovima pobijenih ljudi”. A toj se rečenici doista nema što dodati.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.