Večernji List - najnovije vijesti iz Bosne i Hercegovine, svijeta, sporta, kulture i showbiza
Naslovnica Vijesti

Umjesto stotina KM, u TŽ-u je osnivanje tvrtke besplatno

14. siječnja 2022. u 15:19 0 komentara 65 prikaza

Tuzlanska županija prva je u Bosni i Hercegovini koja je odlučila poduzetnicima omogućiti besplatnu registraciju, odnosno osnivanje poduzeća na svom području, primjenjujući pritom tax free model, a koji uključuje refundaciju svih troškova, piše Večernji list BiH.

Način refundacije

S obzirom na to da osnivanje poduzeća, odnosno tvrtke traži plaćanje nameta različitim razinama vlasti, a osim županije to su i lokalna samouprava i više razine, vlada ove županije je našla način sve te namete refundirati budućim poduzetnicima. Drugim riječima, poduzetnik će platiti naknade za druge razine vlasti, ali će mu županija sav taj novac vratiti. Na ovaj način Tuzlanska županija odlučila je preokrenuti negativni trend koji se do sada oslikava kroz niz administrativnih prepreka po kojima se BiH našla na prilično nezahvalnoj poziciji, odnosno, prema podacima Svjetske banke iz 2020. godine, na 184. mjestu po lakoći pokretanja biznisa. Premijer Tuzlanske županije Kadrija Hodžić kazao je u razgovoru za klix.ba kako su se odlučili za model tax free, koji je prvobitno primijenjen u Sjedinjenim Američkim Državama kao oslobađanje od poreza za vrijednosne papire i određene vrste proizvoda. Konkretno govoreći, ovaj model znači oslobađanje gospodarstvenika od niza naknada i pristojbi na svim razinama vlasti prije osnivanja poduzeća, a na taj se način olakšava prvi korak koji je možda i najteži gospodarstvenicima. Model je otvoren za sva novootvorena poduzeća, a s obzirom na to da se naknade za osnivanje plaćaju ne samo na razini županije, već i općina i gradova, kao i viših razina vlasti, Tuzlanska županija je našla način za refundaciju svih parafiskalnih nameta, ali i drugih zakonskih i administrativnih nameta prilikom osnivanja poduzeća, odnosno obrta. - Dakle, onaj tko osnuje tvrtku platit će naknade, ali će mu taj iznos biti vraćen - kazao je Hodžić. Kada je riječ o razlozima, ovaj model je odabran s ciljem pomoći svima onima koji žele pokrenuti svoju poslovnu priču, ali i kako bi pokušali smanjiti broj mladih koji se odlučuju za odlazak iz zemlje. Hadžić kaže kako se radi o namjeri da se odgovori i na one namete za koje kao županijska vlast nisu u nadležnosti. Primjerice, dodaje on, postoji niz različitih nameta koji se tiču lokalnih razina, kao i federalne razine vlasti na koje županija nije mogla utjecati. - Dakle, pronašli smo način da ono što novi poduzetnici moraju platiti pri pokretanju tvrtki, mi im to nadoknadimo - poručio je Hodžić. Kaže kako je ovaj projekt modela tax free sve obuhvatniji od prvobitne ideje kompenzacije samo parafiskalnih nameta, koji u TŽ-u povećavaju troškove registracije tvrtki za 470 KM i obrta za 200 KM, te će uključivati nešto širi sadržaj financijskih aspekata osnivanja poduzeća u FBiH. - To će, u konačnici, biti utvrđeno provedbenim aktom kojim će biti definirano koji će troškovi, osim parafiskalnih naknada, biti nadoknađeni osnivačima poduzeća - kazao je Hodžić. Mjera koju je usvojila Tuzlanska županija svakako je dobrodošao napredak u zemlji koja se ne može pohvaliti lakoćom pokretanja poslovanja.

Provedba reformi

U Bosni i Hercegovini početak poslovanja zahtjeva čak 80 dana, a proces pritom traži čak 13 postupaka uz visoke troškove koji iznose 13,7% BND-a po glavi stanovnika i zahtijevaju minimalni uloženi kapital za muškarce i žene u postotku od 10,2% BND-a po glavi stanovnika. Ovakvi obeshrabrujući pokazatelji motiv su za ulaganje maksimalnih napora kako bi se skratilo vrijeme potrebno za registraciju poduzeća, istodobno olakšavajući poduzetnicima realizaciju poslovnih ideja, a potezi koje u posljednje vrijeme povlači sve više tijela na različitim razinama ulijevaju optimizam i nadu kako su promjene ipak moguće.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.