Zastupnički dom

Evo što zastupnici kažu o uvođenju inspekcijskog nadzora proračuna

16.01.2020.
u 13:25

Zastupnički dom Parlamentarne skupštine BiH razmatrao je danas principe Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju institucija BiH, kojim se predviđa uvođenje inspekcijskog proračunskog nadzora, a koji je predložilo Vijeće ministara BiH.

Predsjedatelj Povjerenstva za financije i proračun Zastupničkog doma Predrag Kožul (HDZ BiH) je na početku zastupničke rasprave kazao da je Povjerenstvo jednoglasno prihvatilo principe ovog zakona i namjere donošenja ovakvog zakona koje se tiče uvođenje proračunske inspekcije u cilju transparentnijeg, zakonitijeg, trošenja javnog, proračunskog novca.

Po njegovim riječima, jedan javni pogled na trošenje proračunskog novca, javni interes za tim, dovodi do opravdane potrebe da se na ovakav način dodatno taj proces čini zakonitijim.

Kožul je kazao da je i na sjednici Povjerenstva dvojio o kazenenim odredbama, odnosno visini novčanih kazni za prekršaje, koja se kreće za rukovoditelje tijela uprave, dakle za fizičke osobe, u rasponu od pet do 20 tisuća KM.

- Predlagatelj se odlučio na maksimalne iznose u rasponu ovih kazni propisane Zakonom o prekršajima. Razmišljao sam da su ovakve kazne motivirajuće za one kojih se tiču da ne krše zakon. Ali bi, čini mi se, i nešto manje kazne bile jednako motivirajuće. Ovako visoke kazne, čini mi se na neki način, budućim proračunskim inspektorima će donekle drhtati ruke u situacijama kada budu izdavali prekršajne naloge s ovako visokim kaznama - naveo je Kožul.

On smatra da će ovaj zakon i ova proračunska inspekcija doprinijeti transparentnijem i zakonitijem trošenju proračunskih novaca.   

Predsjedatelj Kluba zastupnika SDA Adil Osmanović je kazao kako smatra da su svi zastupnici stava da treba iznaći veće mogućnosti kontrole trošenja proračunskih sredstava.

Po njegovim riječima, treba vidjeti kako prijedlog ovog zakona u tom pravcu napraviti što profesionalnijim i što više neovisnim.

- Smatram da se prijedlogom ovog zakona daju prevelike ovlasti ministru financija i trezora BiH. On je u odnosu na svoje kolege u Vijeću ministara BiH jednu stepenicu iznad, obzirom da se uvodi proračunski inspektorat koji treba biti sistematiziran u Ministarstvo financija i trezora - naveo je Osmanović.  

Dodao je da, ukolio se uvodi proračunski inspektorat, a cijeni da ga treba uvesti, on treba biti pri Vijeću ministara BiH i ne treba biti pri Ministarstvu financija i trezora.

Pošto je ovo 'prvo čitanje' predloženog zakona, Osmanović je kazao kako cijeni da se kroz daljnju raspravu u naležnim povjerenstvima treba amandmanski kretati u tom pravcu.    

Predsjedatelj Kluba zastupnika HDZ BiH Nikola Lovrinović je kazao kako ima dilemu u vezi s odredbom koja kaže da se „postupak inspekcijskog nadzora pokreće na inicijativu koju ima pravo podnijeti svaka pravna i fizička osoba“.

- Posebice me zaintrigiralo ovo 'svaka fizička osoba'. Hoće li to značiti da će inspekcija biti pretrpana, da će kome god padne na pamet da podnese zahtjev za ocjenu nekakvog poslovanja. Čini mi se da je ovo ostavljeno preširoko. Što zapravo znači fizička osoba, ima li tu nekakvih ograničenja ili je samo ograničenje to hoće li inspektor prihvatiti njegovu prijavu ili neće - naveo je Lovrinović.

Osvrnuo se i na novčane kazne, za koje je kazao da mu se čini da su visoke, a posebno mu se čini da je raspon širok, „ostavljena je prevelika sloboda nekome tko će donositi odluke o visini kazne“.

- Mislim da to treba malo približiti - kazao je Lovrinović.

Zamjenica predsjedatelja Kluba zastupnika SDS-a i PDP-a Mira Pekić je navela da je inspekcijski nadzor u trošenju javnih, odnosno proračunskih sredstava neophodan.

Međutim, dodala je da uvođenje inspekcijskog nadzora koje podrazumijeva uvođenje proračunskog inspektorata u okviru ministarstva financija BiH i uvođenje tog inspektora u rang pomoćnika ministra, će imati problem u samom radu proračunskog inspektora, pošto je on u rangu pomoćnika ministra, jer se nalazi organizacijski u okviru Ministarstva financija.

- Pitanje je same uloge Ministarstva financija i trezora u kontroli trošenja proračunskih sredstava - kazala je Pekić.       

Po njezinim riječima, drugo pitanje u uvođenju inspekcijskog nadzora je postupak inspekcijskog nadzora koji se pokreće na inicijatvu pravne ili fizičke osobe.

- Što ako ne bude inicijative pravne ili fizičke osobe, što znači to u radu samog proračunskog nadzora. Ako nema inicijative, a dogodi se trošenje proračunskih sredstava koje nije u skladu sa zakonom, neće vjerojatno biti ni kontrole trošenja tog proračunskog novca - navela je Pekić.

Dodala je da treba u razradio tog člana zakona vidjeti kako će sama proračunska inspekcija raditi, da ne postupa samo po inicijativi pravnih i fizičkih osoba.

Zastupnik Predrag Kožul je, osvrnuvši se na raspravu koja se odnosila na to treba li inspektorat biti u sklopu Ministarstva financija i trezora BiH, kazao da je sasvim logično da bude u tom ministarstvu.

- Ne samo da je logično, nego je to ono što čini ovaj zakon provedivim, prohodnim - stava je Kožul.  

Zastupnik Adil Osmanović je pojasnio zašto je iznio tezu da proračunski inspektorat ne treba biti u sastavu Ministarstva financija i trezora.

- Prije svega, treba postaviti pitanje kako će se proračunski inspektori ponašati ako ima prijava fizičkih ili pravnih osoba na propuste u samom Ministarstvu financija i trezora. Drugo pitanje, ako je ministar financija i trezora drugostupanjski organ, kome će se inspektori, ako nađu nepravilnosti, obratiti, odnosno tko je drugostupanjski organ kada se vrši kontrola rada Ministarstva financija i trezora - pojasnio je Osmanović.

Zastupnik Dragan Mektić (SDS) je kazao da podržava svaki vid jačanja kontrole trošenja proračunskih sredstava.

- Ali, bojim se da nije u nekim stvarima do kraja dorečen ovaj zakon i bojim se da ovdje ima problema oko sukoba nadležnosti između raznih institucija koje vrše kontorlu trošenja budžetskih sredstava - naveo je Mektić.   

Poslanici nisu imali potrebu raspravljatio Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o upravnim sporovima BiH, koji je predložilo Vijeće ministara BiH.

Predloženim zakonom, koji je ranije utvrdilo Vijeće ministara BiH, unapređuju se postojeća rješenja i otklanjaju nejasnoće radi bolje provodljivosti ovog zakona u praksi.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?